78 Squadron

Halifax W1237 voor Hoek van Holland - Jacques d’Ursel

Na de raid op Duisburg, werd de viermotorige Handley Page Halifax W1237 ‘EY-P’ neergehaald door de Hauptmann Heinrich Prinz zu Sayn Wittgenstein, één van de illustere ‘prinsen van de duisternis’ die in de Luftwaffe de Nachtjagd bemanden. Ook zijn slachtoffer was een edelman: onderluitenant-vlieger (F/O) graaf Jacques d’Ursel (°26 september 1906 Zemst), die de gezagvoerder was van de bommenwerper. Deze stortte op de golven te pletter, op zo’n 10 km voor Hoek van Holland. Niemand van de zeven bemanningsleden overleefde het.

Locatie

Hoek van Holland
Nederland
NL

Halifax bij Pry

Om 23 u. trof Wilhelm Herget weer raak, ditmaal een Halifax van 78 Squadron, ten noorden van Philippeville. Op een hoogte van 4800 meter maakte de Gruppenkommandeur de LK749 « EY-J » af. Er werden tussen de brokstukken bij het dorpje Pry geen overlevenden gevonden : F/S Frank Lovatt (piloot, 26 jaar), Sgt William Smith (boordmeccano, 32 jaar), P/O Cyril Weeks (navigator, 21 jaar), F/O Frank Henderson (bommenrichter, 22 jaar), Sgt Eric Roberts (radiotelegrafist, 20 jaar), Sgt Geoffrey Scholefield (boordschutter en Sgt Dennis Cottrell (boordschutter, 19 jaar).

Locatie

Pry
Walcourt
België
BE

Halifax bij Sint-Pieters-Voeren

Doelwitten tijdens de nacht van 20/21 december  waren Frankfurt en Mannheim en zowel vanop Sint-Truiden als vanop Florennes werd gescoord. Er kwam zeven bombers binnen de landsgrenzen neer.

Locatie

Roodbos
Sint-Pieters-Voeren
België
BE

Halifax JD409 te Westmalle

Sgt Harry Street was de rugkoepelschutter van de Halifax JD409 'EY-D', een machine van 78 Sqn, welke om 23.50u. van Breighton in Yorkshire opgestegen was. Het was voor Street en de rest van de bemanning de eerste operatie. Eenmaal boven het continent werd de Halifax gegrepen door de zoeklichten, doch doordat de piloot, Sgt Alan Johnstone, enkele hevige kurkentrekkerbewegingen uitvoerde, slaagde hij erin zijn 'EY-D' uit de vangarmen te rukken. Mönchengladbach stond reeds in brand - uit naoorlogse cijfers zou blijken dat die nacht 117 mensen om het leven kwamen.

Locatie

Westmalle
België
BE

Halifax bij Froidchapelle

Om 01.11u. was de Staffelkapitän van de 2./NJG 4, Oblt Rudolf Altendorf, van Florennes opgestegen. Hij noteerde later in zijn Gefechtsbericht :

Locatie

rue du Milombois
Froidchapelle
België
BE

Halifax bij Sclayn

De Halifax II 'EY-C' (W7782) was de eerste die de basis Middleton St. George verliet. De oorspronkelijke bedoeling was om eerst nog wat rond de basis te cirkelen, maar na één circuit besloot de piloot de missie onverwijld verder te zetten. De 'EY-C' was immers een volledig gereviseerd toestel, en de bemanning had er slechts één testvlucht mee gevlogen. Daarom verkozen ze de tijd in hun voordeel te laten spelen.

Locatie

Sclayn
België
BE

Halifax bij Tombeek

Bomber Command zette tijdens de nacht van 28/29 augustus 1942 twee raids op het getouw : een naar Nuremberg en een naar Saarbrucken, met de inzet van respectievelijk 159 en 113 bommenwerpers.  De formatie zou onderschept worden door de nachtjagers van de II./NJG 1. Een van de piloten was de toen nog jonge Heinz Wolfgang Schnaufer, die Sint-Truiden verliet aan boord van zijn Messerschmitt Bf 110. Zijn Bordfunker was ook dan Fritz Rumpelhardt. Hij noteerde in zijn dagboek :

Locatie

Abtstraat
Overijse
België
BE

Halifax bij Mean-en-Condroz

Halifax II van het 78 Squadron, de 'EY-B' (W1245) stortte neer bij Mean-en-Condroz (18 km ten noordoosten van Ciney). De vijf gesneuvelden waren de piloten F/O Donald A. Kingston (25 j.) en P/O Graham W. MacAllister (30 j.), Sgt Patrick McCann (26 j.), Sgt Ivor B. Griffiths (radiotelegrafist), Sgt Edward F. Burell (rugkoepelschutter, 21 j.). De staartschutter, Sgt R.G. Kendall RCAF en de bommenrichter, Sgt J. Stewart werden gevangen genomen.

Locatie

Mean-en-Condroz
België
BE

Halifax bij Wommelgem

Nadat de Halifax met het serienummer W1061 het doelgebied verlaten had, werd de bommenwerper belaagd door Flak en zoeklichten. Waarschijnlijk was de machine uit haar oorspronkelijke route gegaan, en hing de bemanning boven Keulen. Terwijl de radiotelegrafist opriep om een nieuwe plaatsbepaling te krijgen, sloegen drie granaten onder het vliegtuig in. Beide bakboordmotoren waren meteen uitgeschakeld, de neus van het vliegtuig was opengereten, de radio was stuk en de bommenrichter was aan zijn been gewond.

Locatie

Wommelgem
België
BE

Halifax JB873 te Haasrode

door Cynrik De Decker

Haasrode, vrijdag 14 mei 1993

Op het kerkhof van Haasrode stond Arthur Minnitt, starend naar twee witte stenen met de inscripties "658165 Sergeant J.H. Body" en "Pilot Officer G.H. Dane". De eerste heeft hij nauwelijks gekend, met de andere bracht hij verscheidene maanden van een erg bewogen leven door. Maar beide namen zijn onlosmakelijk verbonden met waarschijnlijk het meest ingrijpende moment van zijn leven. De voormalige boordmecano Arthur Minnitt vertelde :

Locatie

Herpendaalstraat
Haasrode
België
BE