7 Squadron

RE 5 617 bij Gent

Captain Norman Channing Spratt vloog van bij het begin van de oorlog in 7 Squadron. Voor de oorlog behaalde hij een record door met een RE 5 tot 18 900 voet te stijgen (mei 1914). Tijdens de zomer van 1915 was hij betrokken in een aantal luchtgevechten, vooral met Fokker Eindeckers. Op 28 september 1915 vloog hij een lange-afstandsverkenning naar Charleroi, met zijn waarnemer  2nd Lieutenant Stubbs. Beiden werden bij Gent tot noodlanden gedwongen en krijgsgevangen genomen. In april 1918 werden ze naar Nederland gerepatrieerd.

Locatie

Gent
België
BE

Lancaster JB455 te Anzegem

Die nacht flitste de hemel boven Noord-Frankrijk onophoudelijk bij het losbarsten van de flakgranaten. Twee rangeerstations schokten onder het bommentapijt dat er door Bomber Command gelegd werd.

Locatie

Weedries 9
Anzegem
België
BE

RE 8 A3856 bij Langemark

Bij wat toen bekend was als de Winnipeg Road te Langemark stortte een RE 8 van 7 Squadron te pletter. Onderzoeker Henshaw stelt dat beide bemanningsleden, 2nd Lt D. Townshend en zijn waarnemer Lt L.V. Gray om het leven kwamen, maar volgens de register van de Commonwealth War Graves Commission is enkel de dood van Townshend geregistreerd - hij ligt te Harelbeke.

Locatie

Langemark
België
BE

RE 8 E273 bij Ieper

Een RE 8 van 7 Squadron kwam achter de Belgische linies terecht, en kwam bij de kraaklanding in een bomkrater terecht. 2nd Lieutenant John Henry kwam hierbij om het leven, zijn waarnemer Lieutenant A. Westall raakte gewond. Henry ligt op Bleuet Farm begraven.

Locatie

Ieper
België
BE

Stirling te Tongerlo

Omstreeks 5 u. onderschept  Gruppenkommandeur Hptm Walter Ehle (Stab II./NJG 1) een Stirling van het 7 Sqdn. De 'MG-X' (BK760) was die nacht om 23u.31 vanop Oakington opgestegen. Deze "Pathfinder" hing reeds een kwartier voor de andere bommenwerpers boven Frankfurt, maar de 'MG-X' wordt tijdens haar gevaarlijke opdracht tot drie maal toe door de Flak getroffen. De piloot, Squadron Leader Humphrey W. Chestermann AFC behoudt echter de controle over de luchtreus en slaagt er zelfs in de doelmarkeerders te droppen vooraleer nog een vierde Flakinslag te moeten verwerken.

Locatie

Keyartstraat
Tongerlo
België
BE

RE 5 te Koksijde - Victoria Cross

Op 31 juli 1915 kreeg de bemanning Lieutenant John Lidell/2nd Lieutenant R.H. Peck de opdracht een verkenning richting Brugge-Gent vliegen, toen ze ter hoogte van Oostende door een Duitse tweezitter onderschept werden. Net op het moment dat waarnemer Peck een munitietrommel wisselde, kreeg de RE 5 nog een salvo te verwerken, die piloot Liddell in de rechterbil trof. Hij verloor het bewustzijn en het toestel zakte naar 3000 voet, toen hij weer bij bewustzijn kwam en met vreselijke pijnen de controle over zijn RE 5 behield.

Locatie

Ten Bogaerdelaan
Koksijde
België
BE

BE 2c 1719 te Langemark

Tijdens een verkenningsmissie voor het leger ging deze FE 2b verloren. Piloot 2nd Lieutenant Louis Yules en zijn waarnemer 2nd Lieutenant Burnett G. James kwamen om het leven. Later ontvingen hun kameraden bericht dat ze te "Hevele" gestorven waren - maar een Duitse foto geeft aan dat het toestel bij Langemark neerstortte. Vandaag vinden we hun graven terug op Cement House Cemetery.

Locatie

Langemark
België
BE

Stirling bij Sauvenière

Die nach werd Mannheim aangevallen.

Om 17u.41 vertrok de Stirling 'MG-J'(R9259) vanop Oaklington, de basis van het 7 Squadron. Boven het doelgebied werd het toestel getroffen door Flak, en de staartkoepel was buiten werking gesteld.

Locatie

Sauvenière
België
BE

Stirling bij Berzée

De Stirling 'MG-G' (W7616) van het 7 Squadron werd beschoten door Flak, en vervolgens door de nachtjager bestuurd door Oblt Martinek (III./NJG 4). De viermotorige machine stortte naar bij Berzée (14 km NW Philippeville). Er waren vijf doden aan boord : WO II William N. Shumski RCAF (piloot), P/O Joseph Antoine (navigator), Sgt James S. Spark (neuskoepelschutter, 20 j.), Sgt Charles G. Dearlove (radiotelegrafist) en F/Sgt Arthur O. Graham (rugkoepelschutter).

Locatie

Berzée
België
BE

Stirling te Brustem

Oblt Fritz Gutezeit (6./NJG 1) hing omstreeks 2u. in de staart van de Stirling W7520 'MG-S' van het 7 Sqdn. Hij haalde de machine neer, maar zou het met de dood bekopen. De 'MG-S' dook naar omlaag, en sleurde de Bf 110E-1 van zijn belager mee naar de aarde.

Locatie

Dorpsstraat
Brustem
België
BE

Pagina's

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
LinkedIn icon
Pinterest icon
e-mail icon