SNETA

Junkers F-13

SNETA

Tijdens het voorjaar  van 1919 werd het Syndicat National pour l'Etude des Transport Aériens, kortweg SNETA, opgericht. De bezieler van het project was Georges Nélis, die hiervoor de steun kreeg van koning Albert I. Het opzet was om met de bestaande WO1-toestellen na te gaan op welke manier regelmatige verbindingen konden onderhouden worden met steden in binnen- en buitenland.

DH 9 O-BATE te Le Bourget

De DH 9 O-BATE was pas op 12 april 1921 geregistreerd op naam van SNETA, toen hij de dag nadien crashte op het vliegveld Le Bourget bij Parijs. Waarschijnlijk betrof het hier de leveringsvlucht. Voor zover bekend vielen hierbij geen dodelijke slachtoffers.

Locatie

Le Bourget
Frankrijk
FR

DH 4 O-BABI te Croydon

De Airco DH 4 O-BABI was het eerste toestel dat aan de Belgische luchtvaartmaatschappij SNETA geleverd werd. Het toestel diende voorheen in de RAF (serienummer H5925) en werd op 20 augustus 1920 te Brussel aangeleverd.

Deze de Havilland crashte op 26 februari 1920 te Croydon. Er vielen geen dodelijke slachtoffers.

Locatie

Croydon
Groot Brittannië
GB

Brand te Evere

Omstreeks 21 uur brak brand uit in een hangar te Evere. Volgens de krant Le Soir werd de schade op 3 miljoen frank geraamd.

Dit voorval betekende een zware slag voor de één jaar jonge luchtvaartmaatschappij SNETA. Er gingen zeven SNETA-toestellen verloren: een Rumpler C IV (O-BABO), drie DH 4 (O-BADO, O-BARI, O-BATO), een Bleriot SPAD 33 (O-BAHE) en twee Farman Goliaths (O-BRUN en O-BLEU)

Locatie

Evere
België
BE

Postvliegtuig te Eppegem

Het postvliegtuig Brussel-Amsterdam (type onbekend) kreeg na de start te kampen met motorpech en piloot Louis Robin zocht een plaats om te noodlanden. Te Eppegem ging de machine in een nsusstand  - de gezagvoerder trachtte uit de cabine te klauteren, tuimelde naar omlaag en hield er enkele kneuzingen aan over. De drie passagiers - een Brit en twee Nederlanders, werden uit het vliegtuig gehaald en zetten hun reis verder met de trein.

Locatie

Eppegem
België
BE

Farman Goliath O-BLAN voor Calais - Paul Delsenne & Raymond Rijckers

De Farman Goliath O-BLAN van de SNETA was rond 12u.25 vertrokken om het traject Londen – Parijs af te leggen. Boven het Kanaal, op zowat 6 km buiten Calais, gebeurde er een ontploffing aan boord. Piloot Paul Delsenne die gedurende de oorlog luitenant-vlieger was bij het Franse leger en werktuigkundige Raymond Rijckers werden uit het vliegtuig geworpen. Ze vielen vanop een hoogte van ongeveer 300 meter in zee maar waren vermoedelijk al gedood door de explosie. De brandende Farman spatte uiteen toen hij in het water terechtkwam.

Locatie

Calais
Frankrijk
FR

DH 4 O-BAIN te Folkestone - Prosper George

Omdat hij voor de oorlog geen officier was, geen persoonlijk vliegtuig bezat en bijgevolg geen militair piloot kon worden, werd Prosper Georges (°25 mei 1892 -Champion) vliegtuigwerktuigkundige. Door een tekort aan piloten besliste de legerleiding in het begin van de oorlog dat ook onderofficieren en soldaten voortaan konden opgeleid worden tot vliegenier. Georges nam de gelegenheid te baat en in 1916 behaalde hij zijn militair brevet in Etampes.

Locatie

Folkestone
Groot Brittannië
GB

Rumpler C IV O-BORD te Haren - Jean-Baptiste Petit

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
LinkedIn icon
Pinterest icon
e-mail icon