SNETA

Tijdens het voorjaar  van 1919 werd het Syndicat National pour l'Etude des Transport Aériens, kortweg SNETA, opgericht. De bezieler van het project was Georges Nélis, die hiervoor de steun kreeg van koning Albert I. Het opzet was om met de bestaande WO1-toestellen na te gaan op welke manier regelmatige verbindingen konden onderhouden worden met steden in binnen- en buitenland. Op dat moment bestond reeds de Compagnie des Messageries Aériennes de Paris, een Frans bedrijf dat de lijn Parijs-Rijsel verzorgde, en dat haar diensten verlengde tot in de Belgische hoofdstad. Het betrof hier nog geen passagiersvervoer, maar wel het transport van producten zoals geneesmiddelen, modeartikelen, en zelfs de dagelijkse levering van 200 kilo levende kreeften voor de Brusselse restaurants.

Vanaf juli 1919 vloog er elke dag een toestel met twee passagiers tussen beide hoofdsteden. Enkel kostte een ticket 365 frank, tot in Rijsel betaalde men 100 frank - het vliegtuig maakte immers in de Noord-Franse stad een tussenstop. Hij of zij mocht 20 kilo begage meenemen.  De biljetten waren te koop in het kantoor aan de Theresianenstraat 16 te Brussel.

De doelstellingen van de SNETA waren:

1. de bestudering van de luchtvaart en de toepassing op sportief, industrieel, commercieel en koloniaal gebied;

2. de uitbating van luchtlijnen: nationaal, internationaal en koloniaal voor het vervoer van personen, goederen en post;

3. de bouw en het herstellen van luchtvaartmaterieel, dat gebruikt kan worden voor burgerlijke en militaire noden.

In haar vierjarig bestaan werden op naam van SNETA 47 vliegtuigen ingeschreven. Bij een hangarbrand op 28 september 1921 verloor de jonge maatschappij in één klap evenwel zes machines. SNETA bouwde haar luchtlijnen verder uit naar Londen en Amsterdam. In 1923 werden de overblijvende toestellen overgeheveld naar de nieuwe maatschappij SABENA.

De vloot van de SNETA bestond uit de volgende toestellen:

Airco de Havilland DH 4

O-BABI

O-BADO

O-BAIN

O-BALO

O-BARI

O-BATO

Airco de Havilland DH 9

O-BATA

O-BATE

O-BEAU

O-BELG

O-BIEN

O-BLAC

Rumpler CIV

O-BABO

O-BLEU

O-BOND

O-BORD

O-BREF

O-BRIS

O-BRUN

O-BUIS

Rumpler CVI

O-BILL

Junkers F 13L

O-BACA

O-BACD

Farman Goliath

O-BAGA

O-BAGB

O-BLAN

O-BLEU

O-BLON

O-BRUN

Bleriot-SPAD 33

O-BAHA

O-BAHB

O-BAHC

O-BAHD

O-BAHE

Ansaldo A 300C

O-BAHF

Breguet 14

O-BAHH

O-BAHI

O-BROC

Sabca Handley Page W 8E

O-BAHJ

LVG C VI

O-BAHU

O-BAIE

O-BARD

O-BOMA (2 maal)

O-BRUN

Breguet 14

O-BLOC

O-BLON

 

Datum: 
31/03/1919
Organisaties: 
Personalia: 
Nélis Georges
Locatie


Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Appleton John & Thys Armand; Belgian Civil Aircraft since 1920, Midland Counties 1980
La Conquête de l'Air 15 juli 1919