408 Squadron

Lancaster DS772 bij Avesnes-Les-Aubert - André Dulait & Charles Hanchar

408 Squadron was betrokken bij een raid op Cambrai. De Duitse luchtaas Heinz Schnaufer schoot bij Avesnes-Les-Aubert (Frankrijk) de Avro Lancaster BII DS772 ‘EQ-T’ neer. Vijf van de zeven omgekwamen bemanningsleden liggen op het plaatselijke kerkhof begraven. De twee schutters aan boord, liggen in Evere begraven en wel op het Belgische ereperk der vliegers. Kapitein-vlieger (Flying Officer) André Dulait (°14 mei 1900 Charleroi) en kapitein-vlieger (Flying Officer) Charles Hanchar (°15 december 1903 Luik) waren de twee Belgische boordschutters van deze Lancaster.

Locatie

Avesnes-Les-Aubert
Frankrijk
FR

Lancaster LL720 te Paal (Ndl.), bemanning begraven te Borsbeek

Lancaster bij Tessenderlo

Het meest bizarre incident die nacht voltrok zich boven Tessenderlo. Aan boord zat Pilot Officer Leslie Morrison, die zijn twaalfde missie vloog vannacht. In 1944 rapporteerde de 24-jarige gewezen vertegenwoordiger uit het Australische New South Wales aan de Britse inlichtingendienst :

Locatie

Tessenderlo
België
BE

Lancaster bij Baugnez

Een  Duitse « gast » in het Belgische luchtruim was Hauptmann Karl-Heinz Kamp van de III./NJG 4 die op 200 meter ten westen van Baugnez (bij Malmedy) vanop 5500 meter een toestel neerhaalde, dat hij identificeerde als een Halifax. Het ging hier over de Lancaster DS758 « EQ-H » van 408 « Goose » Squadron, waarvan de hele bemanning – op één na – te Hotton te ruste gelegd werd. Want die ene, was net als bij de voornoemde LW320, een Amerikaan, Lieutenant L. Stiller, die na de oorlog in New York begraven werd. Zijn bemanning bestond nog uit P/O Kenneth Brager (piloot, RCAF), P/O Thomas D.

Locatie

Baugnez
Malmédy
België
BE

Halifax JB913 bij Leopoldsburg

Omstreeks 01.08 u. was het Hptm Walter Milius van de III./NJG 3 die een Halifax claimde ten zuidoosten van Leopoldsburg, zijn tiende overwinning. Het kan hier slechts gaan om de JB913 ‘EQ-F’ van 408 Squadron. Deze Halifax was om 22.50u. van Leeming opgestegen. Een motor deed het niet naar behoren en hierdoor kon het toestel het tijdsschema niet  bijhouden. Na de kust gekruist te hebben, werd een vijandelijk toestel waargenomen, maar het viel niet aan.

Locatie

Leopoldsburg
België
BE

Halifax te Nassogne

Oblt Ludwig Meister (I./NJG 4) onderschept de Halifax 'EQ-W' (DT752) van het 408 Sqdn. Zijn elfde slachtoffer stort om 4u.08 neer te Nassogne, in een dennenbos langsheen de weg naar Champlon-Ardennes. Geen van de zeven bemanningsleden weet aan de dood te ontsnappen.

Locatie

N889
Nassogne
België
BE

Hampden bij Boussu lez Walcourt

De piloot van de Hampden AE197 van het 408 Squadron, F/Lt Ralph Van den Bok D.F.C. vloog die nacht zijn 28ste missie. Hij schreef later : "Omstreeks 20u. steeg ik op vanop Balderton in een Hampden om Saarbrucken te bombarderen. We werden omstreeks 22u.30 door een Ju 88 neergehaald." Flight Lieutenant Van den Bok had het enigszins bij het verkeerde eind. De nachtjager die hem neerhaalde was geen Ju 88, doch de Messerschmitt Bf 110, die bestuurd werd door de bevelvoerder van de I./NJG 4, Hauptmann Wilhelm Herget.

Locatie

Boussu lez Walcourt
België
BE

Hampden AE244 bij Zeverdonk

De nachtjagers van Sint-Truiden waren die nacht boven Noord-België present. Om 3u.35 haalde Fw Fritz Schellwat samen met zijn 'Bordfunker' Willman boven het Turnhoutse de Hampden 'EQ-P' (AE244) van het 408 RCAF Squadron naar omlaag. Slechts de piloot van het vliegtuig, Sgt Orval Milford Nelson overleefde het gebeuren - hij werd krijgsgevangen genomen. Twee kilometer ten zuidoosten van het dorpje Zeverdonk kwam zijn toestel, samen met drie bemanningsleden, aan hun eind.

Locatie

Zeverdonk
België
BE

Hampden AE438 te Roksem

Door Cynrik De Decker met medewerking van Paul Sels

Op 9 november 1941 werd boven het West-Vlaamse Roksem bij Oudenburg een Handley Page Hampden van de RAF neergehaald. De vier bemanningsleden kwamen daarbij om het leven. Zeventig jaar na de crash kregen ze een monument.

Locatie

Zeeweg
Roksem
België
BE