10 Squadron

Halifax bij Eppegem

Halifax III HX347 ZA-Q van het 10 Squadron stortte neer te Eppegem.  De dood van drie bemanningsleden kon met zekerheid vastgesteld worden, nl. die van P/O Lassey, piloot; Sgt Lucas, rugkoepelschutter en W/O Setter, staartschutter.  Zij liggen begraven te Evere.  Naast hen rust ook nog 'Een vliegenier uit de oorlog 1939-1945 - Zijn naam is slechts door God gekend'.  Misschien was deze vermiste lid  van dezelfde bemanning, die verder bestond uit Sgt Kowles, navigator; Sgt Harthy, bommenrichter; Sgt Burton, radio; Sgt Miller, navigator én een tweede piloot, F/Sgt K.

Locatie

Eppegem
België
BE

Halifax te Haulchin

De Halifax MkII JD368 ‘ZA-A’ van 10 Squadron was die avond om 21.00u. van Melbourne opgestegen om Neurenberg te bombarderen. Ook deze had een tweede piloot aan boord, Sgt Reginald W. Cornelius. Voor de oorlog was hij matroos op een handelsschip, doch hij koos in oorlogstijd voor de RAF. Net die dag werd hij van de 1663 Conversion Unit, waar hij geleerd had op viermotorige bommenwerpers te vliegen, naar een operationele basis gevoerd. De eenheid, noch de naam van de basis werd hem meegedeeld. Hij zou vannacht reeds zijn eerste missie vliegen met Sgt G.

Locatie

Haulchin
België
BE

Halifax DT784 te Malmédy

Om 01.35u. behaalde de reeds genoemde Lt Johannes Hager (6./NJG 1) een tweede overwinning die nacht, wat zijn score op zes bracht. De Halifax viel ten noordoosten van Malmédy, in wat toen grondgebied van het Reich was, aangezien de kantons Eupen en Malmédy terug bij Duitsland gevoegd waren.  Het moet hier gaan om de DT784 ‘ZA-M’ van 10 Squadron, één van de drie verliezen van het squadron die nacht. Twee vliegeniers kwamen om het leven : de 31-jarige Australische piloot, F/Sgt Arthur Morley en de staartschutter, Sgt Frank Sadler (29 jaar). Zij werden later te Hotton begraven.

Locatie

Malmédy
België
BE

Whitley bij Rekem

Ten noorden van Maastricht, bij Rekem, komt P/O William Evills Z6564 naar omlaag. De hele bemanning sterft in de crash, de 22-jarige piloot vindt samen met neusschutter Sgt Donald Duffy (RCAF, 22 j.), zijn achttienjarige waarnemer Sgt Kenneth Tompkins, de radiotelegrafist Sgt Cyril O'Dell en boordschutter Sgt Thomas Park (RCAF, 32 j.) op het gemeentelijk kerkhof aldaar een laatste rustplaats.

Locatie

Rekem
België
BE

Whitley Z6672 bij Riemst

Om 22u14 start Squadron Leader Kane zijn machine, enkele minuten later verheft ook de Whitley van P/O William Evill zich van dezelfde basis Leeming. 10 Squadron zou die nacht langsheen Waddington, over Orfordness en vervolgens over Blankenberge, Nijvel naar Keulen vliegen, en dezelfde weg terug nemen. Beide Whitleys zouden langsheen het Albertkanaal hun einde kennen. Squadron Leader Kanes' Z6672 crasht vijfhonderd meter ten westen van het fort Eben-Emael bij Kanne, drie bemanningsleden vinden de dood (waarnemer P/O Ernest Manison, neusschutter Sgt Harvey Crich, RCAF, 22 j.

Locatie

Tiendenberg
Riemst
België
BE

Whitley bij Martenslinden

Na enen haalt een Oberleutnant (Thimmig ?) van het 2.Staffel een Whitley omlaag, die tien kilometer ten westen van Maastricht zijn einde vindt. Deze locatie komt overeen met de crash van de Whitley V Z6586 van het 10 Sqdn die die avond om 22u02 met elf andere bommenwerpers vanop Leeming opgestegen was naar Keulen. De piloot, P/O Henry Pearson (21 j.) vindt samen met Sgt Sidney Loveday (co-piloot, 27 j.), P/O Donald Walker (waarnemer), en de radiotelegrafisten/ boordschutters Sgt Stewart Bott (RCAF) en Sgt John Welsh (26 j.) de dood bij Martenslinden. 

Locatie

Martenslinden
België
BE

Whitley bij Koersel

In de ochtend van 26 juli, om 4u10 schiet Fw Reinhard Kollak (1./NJG 1) de Whitley V T4231 van het 10 Sqdn naar omlaag. Twee kilometer ten noordoosten van Koersel vinden de piloten Sgt Wilfred Puttick (27 j.) en P/O William Spiers (24 j.), de navigator P/O Harry Daniëls (24 j.), en de twee radiotelegrafisten/boordschutters Sgt Cyril Lawson en Sgt Douglas Beverley (19 j.) de dood.

Locatie

Koersel
België
BE
Twitter icon
Facebook icon
Google icon
LinkedIn icon
Pinterest icon
e-mail icon