Boston bij Woumen

Op 31 oktober vallen de Bostons van het 107 Sqdn in scheervlucht de krachtcentrale te Pont à Vendin aan. De Boston Z2179 wordt door een Focke-Wulf belaagd en moet bij het Westvlaamse Woumen het onderspit delven.  Een ooggetuiggeverslag van de crash ontlenen we uit het boek 'Vermist boven Vlaanderen' waarvoor auteur Dirk Decuypere o.m. de landbouwer Odiel Vanbiervliet uit Woumen interviewde : "Het toestel had voor zijn laatste fatale landing al eens geprobeerd op het land van mijn gebuur te landen, maar de piloot had het toestel weer opgetrokken omdat er ook daar een hinderlijke rij wilgen in de weg stond. Het moet een piloot geweest zijn die tot op het allerlaatste moment goed zijn verstand heeft gebruikt, maar die door de omstandigheden niet tot een goede landing kon komen.

Na deze mislukte poging vloog het toestel richting Noordschote, waar ik het even later een bocht zag maken. Het brandde toen al en ik dacht dat het in de Blankaart zou neertstorten. Maar uiteindelijk hield het zijn bocht en kwam het op onze boerderij en dus op mij af. Tussen het vliegtuig en mij stond er een stromijt en ik dacht dat het toestel er zich zou inboren, maar het scheerde erover... toen vluchtte ik naar de schuur om me te beschermen... achteraf heb ik aan de sporen in het land de laatste paar honderd meter van de bommenwerper kunnen volgen : het raakte 200 meter over de beek grond, gleed door een afsluiting in het midden van de weide tot aan de rand ervan waar het in een groep wilgen over kop geslagen is... dan heeft het zich nog een heel eind door het veld naar de Schrevelstraat geschuurd en is toen ontploft."

De vier bemanningsleden kwamen om het leven : de resten van F/O Henry Collins, Sgt Stanley Nash, Sgt Ronald Tebutt en Sgt Francis Pickering werden aanvankelijk te Woumen ter aarde besteld, later werden hun lichamen naar het Canadese oorlogskerhof van Adegem overgebracht.

De overwinnaar in dit gebeuren, Lt Paul Galland van het 8.Staffel sleepte hiermee zijn 17de en laatste overwinning in de wacht.

's Namiddags wordt er vanop Wevelgem een Jabo-aanval richting Canterbury georganiseerd, waarbij hij met zijn 8. Staffel moet escorteren. Bij de terugkeer raken de Focke-Wulfs zo'n twintig kilometer ten westen van Calais in een luchtgevecht verwikkeld. Paul Galland bemerkt een Spitfire. De RAF-piloot profiteert van zijn hogere klimsnelheid en trekt de stuurknuppel naar zich toe. Galland zet de achtervolging in en zijn strijdmakkers moeten toekijken hoe beide toestellen in de wolken verdwijnen. Om 18u15 zien zij tot hun ontstelling hoe Galland met zijn Wn.2404 loodrecht in de zee duikt, op de hielen gezeten door de Spitfire. Naar alle waarschijnlijk had Galland de achtervolging moeten opgeven doordat zijn Focke-Wulf de mindere was wanneer het klimmen betrof. De Duitse piloot begon een duikvlucht om weer snelheid te winnen, en dat was waarschijnlijk het moment waarop zijn tegenstander gewacht had. Mogelijks was Galland reeds getroffen vooraleer hij in de golven verdween.

Lt Edman zet de achtervolging op Gallands belager in en schiet hem eveneens in zee. Naar alle waarschijnlijkheid betrof het hier de Australische Sgt James Furlong van het 453 Sqdn. Ook voor hem was het zijn laatste overwinning.

Datum: 
31/10/1942
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie
Schrevelstraat
Woumen
be
Type Locatie: 
Incident
Twitter icon
Facebook icon
Google icon
LinkedIn icon
Pinterest icon
e-mail icon