1ste Smaldeel

Fokker D 7 - Julien Meunier

Die vrijdag, omstreeks 10u. voerde kapitein Meunier een oefenvlucht uit met een Fokker D 7, toen hij op 200 meter hoogte vreemde geluiden hoorde. Meteen sloegen ook gele vlammen vanonder de motorkap. Het toestel hing te laag om nog veilig met het valscherm te springen, en de piloot zette op 20 meter hoogte de motor uit, waarna de brand ophield. Uiteindelijk schoof de Fokker over de grond, in een holle weg. Meunier werd tegen de aarde geslagen, maar bleef relatief ongedeerd. Volgens het krantenartikel steeg hij diezelfde namiddag weer op, met een ander toestel.

Brand te Goetsenhoven

Waarschijnlijk lag een kortsluiting in de radio van de Spad O-21 aan de oorzaak van een brand, net op het moment dat het toestel bijgetankt werd. De brandweer slaagde er nog net in het toestel uit de hangar te trekken, waar nog een vijftiental andere vliegtuigen stonden.

Locatie

Goetsenhoven
België
BE

Eerste Belgische overwinning, bij Beerst

Die dag werd de eerste officiële Belgische overwinning gescoord door piloot luitenant Jacquet en waarnemer luitenant Vindevoghel met hun Farman HF 20 (1ste Smaldeel).  Ze hadden welgeteld zeven kogels nodig om het toestel neer te halen. Het slachtoffer was volgens hen een Albatros van de I. MLFA. Beide vliegeniers zullen het overleefd hebben, want er werden die dag in die omgeving geen fatale Duitse verliezen opgetekend.

Locatie

Beerst
België
BE

Gladiator bij Waremme

Kapitein Guisgand, commandant van het 1ste Smaldeel, wordt getroffen door Bf 109's van Jagdgeschwader 1 en moet zijn G-27 langsheen de weg Celles-Waremme aan de grond zetten. Hij is gewond.

Locatie

Waremme
België
BE

Gladiator bij Heukelom

De Gladiator G-22 van 1Sgt Denis Rolin werd door enkele Messerschmitts nabij Heukelom (Eben Emael) neergehaald. De piloot verlaat zijn getroffen machine met zijn valscherm maar wordt gevangen genomen door Vlaamse soldaten die hem voor een Duitse vliegenier nemen. Hij wordt er gekneveld en in een kelder gegooid. De Duitse voorhoede zou hem uiteindelijk bevrijden, en hem in een kolonne krijgsgevangenen naar het oosten voeren...

Locatie

Heukelom
België
BE

Arsène Demanet

Kapitein-commandant-vlieger Arsène Demanet, in Luik geboren op 8 januari 1884. Hoewel hij niet omkwam als vliegenier, is zijn verhaal erg markant.

Demanet behaalde zijn vliegbrevet bij de gebroeders Bollekens en behoorde dus tot de eerste groep van militaire piloten. In 1915 was hij bevelhebber van het 1ste Smaldeel in Koksijde-Sint-Idesbald en was hij zeer actief bij het uitbreken van de oorlog.

Nieuport 23 bij Wulveringem - Charles 'Carlo' Verbessem

1ste sergeant-majoor-vlieger Charles 'Carlo' Verbessem (°5 oktober 1891 - Gent) begon de oorlog als infanterist tot hij op 24 april 1916 zijn overplaatsing kreeg naar de Militaire Luchtvaart als leerling-piloot te Etampes. Na het behalen van zijn vleugels op 6 april 1917 werd hij overgeplaatst naar het 1ste Jachtsmaldeel waar hij zich ontplooide tot een uitstekend piloot, die uiteindelijk aan honderd gevechtsopdrachten en 23 luchtgevechten deelnam. Op 19 december 1917 bond hij om 13u.

Locatie

Francisco Ferrerlaan
Gent
België
BE

Nieuport 23 bij Diksmuide - Armand Verhoustraeten

1ste sergeant-majoor Vlieger Armand Verhoustraeten (°19 december 1890 - Antwerpen) kreeg als opdracht om een Duitse tweezitter boven de Duitse linies te onderscheppen. Hij steeg die namiddag op voor zijn zestigste oorlogsopdracht, maar de Duitser was al verdwenen. Verhoustraten waagde zich te dicht en te laag bij de Duitse linies en werd vanop de grond neergeschoten. Zijn Nieuport stortte neer in het overstroomde niemandsland bij Diksmuide-Kaaskerke.

Locatie

8600 Diksmuide
België
BE

Nieuport 23 te Alveringem

Luitenant-vlieger Paul Hanciau (°26 januari 1886 - Elsene) steeg met zijn Nieuport op voor een jachtpatrouille. Boven Diksmuide werd hij door Duitse jagers onderschept en kreeg hij een kogel in de halsslagader. Hij stuurde zijn Nieuport 'Soit!' nog naar de Belgische linies maar stortte van op drie kilometer hoogte neer bij Alveringem. Hanciau was een ervaren piloot die al voor de oorlog gebrevetteerd was en ten behoeve van vliegtuigbouwers de Brouckère en César testvluchten ondernam in Genk en Kiewit. Hij vloog 156 operaties.

Locatie

8690 Alveringem
België
BE

Nieuport 23 te De Moeren

1Ste sergeant-vlieger baron Fernand de Woot de Trixhe (°19 oktober 1886 Presseux-Sprimont) verongelukte in een uithoek van het vliegveld De Moeren. Hij had 59 patrouillevluchten en twee luchtgevechten op zijn palmares. Zijn plaats werd ingenomen door Willy Coppens. Baron de Woot de Trixhe ligt vandaag begraven te Adinkerke-De Panne.

Locatie

8630 De Moeren
België
BE

Pagina's