Stirling bij Sluizen

Tijdens de nacht van 5/6 juni 1942 is het weerom de stad Essen die het moet ontgelden.

Op de terugweg werden ondermeer de Stirlings van het 149 Sqdn onderschept. Om 2u27 hing de Messerschmitt van Oblt Barte en zijn 'Bordfunker' Uffz Pieper (4.Staffel) in de staart van de W7508 'OJ-D'. In hun gevechtrapport lezen we :

"Om 1u33 startten we voor een inzet in sector 6B. De hemel was wolkenloos, het zicht bedroeg 8 tot 10 km. Om 2u10 zette de Jägerleitoffizier, Ofw Büchte, ons in het spoor van een thuisvliegend vijandelijk toestel. Na meerdere correcties bemerkte ik om 2u21 het vliegtuig, rechts van mij, zo'n honderd meter hoger. Ik zette me vervolgens onder het vliegtuig en herkende het als een Short Stirling. Op 50 meter afstand schoot ik vanuit een hoek van 45° op de linkerbinnenmotor, die direct met heldere vlammen brandde. Het vliegtuig dook omlaag en verloor snel hoogte. Ik begeleidde de machine tot het op zo'n 1000 meter hoogte hing, waar ik zag dat de linkervleugel afbrak. Bij het neerstorten om 2u27 bemerkte ik een explosie en een kleine brand."

De staartschutter, Sgt Goldsmith zou waarschijnlijk nooit geweten hebben wat hem overkwam. Hij herinnerde zich slechts dat zijn machine door "Flak" geraakt was, en verliet als enige het vliegtuig langs het ontsnappingsluik in de romp. Goldsmith landde bij Pietrebais achter zes rijen prikkeldraad en sukkelde er overheen. Het mag ietwat fantastisch lijken, maar Goldsmith landde naar alle waarschijnlijkheid in de Flakstelling onder het bevel van Oblt Böshagen, die als ooggetuige bij de toekenning van Bartes overwinning een rapport opstelde :

"Rond 2u20 hoorde ik het geronk van twee machines. Na enkele vuurstoten van het Duitse toestel begon de andere te branden en ging deze over in een vijf minuten durende duikvlucht. Tegen 2u25 verloor de brandende machine zoveel hoogte, de stukken vielen er af en stortte vervolgens zo'n 7 km ten noordoosten van mijn stelling neer."

Even verder kroop de staartschutter Goldsmith over de zesde en laatste rij prikkeldraad... "Ik viel in een rivier, en tegen de tijd dat mijn kleren terug droog waren was het reeds licht. Ik zag in de verte een boerderij aan de rand van een dorpje. Een oude kerel opende de deur en vroeg me wie ik was. Hij sprak geen Engels, maar toen ik het woord 'R.A.F.' uitsprak opende hij het raam, trok me naar binnen, schudde m'n beide handen en kuste me op beide wangen."

Maar voor de zes makkers van Goldsmith liep het fataal af. Zowel de piloot P/O Peter Clayton (20 j.), als zijn co-piloot Sgt James Mouatt (22 j.), waarnemer P/O David Jones (28 j.), radiotelegrafisten Sgt Thomas George (27 j.) en Sgt John Gwyther (30 j.) en boordwerktuigkundige Sgt Michael Kelleher (21 j.) vonden bij het dorpje Sluis (L'Ecluse - 15 kilometer ten zuidwesten van Tienen) de dood, zij rusten nu te Adegem. De rugkoepelschutter, Sgt D.V. Poynter werd gevangen genomen. Barte bezocht de volgende dag zijn 'overwinning' en nam er enkele foto's van.

Datum: 
06/06/1942
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie
Sluizen
Tongeren
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis, RAF-bommenwerpers boven België, 1942, De Krijger, Erpe, 1996