Messerschmitt Bf 110 F-4 Wnr.4645 te Bever

De prospectie

BAHA-lid Marc Thienpont vernam via buurtbewoners dat in de gemeente Bever, gehucht Akrenbos, tijdens de Tweede Wereldoorlog ’s nachts een Duits vliegtuig neergestort was. Een detectie en een eerste prospectie ter plaatse in de maand februari bevestigden deze veronderstelling.

Dany Saey wist met zijn detector vrij vlug de exacte plaats te detecteren in een akkerland, en dankzij de bemiddeling van Marc kregen we toelating om met Paul Callebauts minigraver (“Bobcat”) een eerste prospectie te doen. De resultaten lieten niet op zich wachten : een wirwar van kabels wezen in de richting van de cockpitsectie, en de aanwezigheid van de pantserplaat die zich achter het instrumentenpaneel bevond, bevestigden dit. Toen Dany ook nog links en rechts van deze site een “uitslag” met zijn detector had, werd besloten de prospectie te beëindigen en later  terug te keren.

De identificering van het toestel

We hadden voldoende materiaal om het type vast te stellen ; het ging hier om een Messerschmitt Bf 110, en naar alle waarschijnlijkheid gaat het over de machine met het Werknummer 4645 van de I.Gruppe van het Nachtjagdgeschwader 4. Deze stortte in de nacht van 10 augustus 1943 neer door motorstoring. Alle bemanningsleden konden volgens Duitse bronnen springen, en bleven ongedeerd. De bemanning was betrokken in de onderschepping van de bommenwerpers die die nacht naar Mannheim vlogen.

 Volgens Duitse opgave gebeurde dit te "Pois d'Acren (Frankreich)". In Frankrijk is evenwel geen "Pois d'Acren". Bovendien stond de I. Gruppe op Florennes gestationeerd. Aangezien het gehucht Bois d’Acren vlakbij de crashplaats Akrenbos  ligt, is omtrent de identiteit weinig twijfel meer.

De Messerschmitt Bf 110 was een zware tweemotorige jachtkruiser die ingezet werd om ’s nachts de geallieerde RAF-bommenwerpers aan te vallen. De bemanning bestond uit twee à drie vliegeniers : een piloot, een radaroperator en eventueel een boordschutter. Het toestel was uitgerust met een gesofisticeerde radar die de bemanning in staat stelde in het donker een vijandelijk toestel terug te vinden.

Een ooggetuige, Georges De Saint Moulin, voegde hier nog aan toe :

Een bemanningslid van de Messerschmitt kwam rond 2-3 uur ’s nachts bengelend aan zijn valscherm terecht in een grote kerselaar in de boomgaard van onze familie De Saint Moulin aan de Akrenbos te Bever. Vader bevrijdde - met enige tegenzin: “laat die Duitser maar hangen” zei hij - het onfortuinlijke bemanningslid van het vliegtuig uit zijn benarde positie met de hulp van een buur en gebruikmakend van een fruitladder. Binnenshuis werd hem een kop koffie geschonken en uit erkentelijkheid en dankbaarheid gaf de Duitser een foto af ten huize van de familie en deed de belofte er terug te keren na de oorlog, die hij waanzinnig vond. Daarna werd hij naar Chièvres gevoerd. Er werd achteraf niets meer vernomen van de man die tevens beweerde dat een makker verderop reeds uit het vliegtuig was gesprongen en dat zijn beste vriend in het vliegtuig was gebleven bij het neerstorten.

Het vliegtuig is tot de namiddag blijven branden.

Of er een dode was konden we niet achterhalen – in elk geval wordt dit niet gemeld in de Verlustmeldungen van de Luftwaffe.

De berging van 3 maart 2002

Op zondag 4 maart 2002 verzamelde het team aan de kerk van Bever en begaf ze zich naar de crashplaats. Paul ging met de zware kraan dieper dan vorige keer, en haalde vlug stukken van de bewapening (vier MG’s) boven, alsook de bepantsering van het onderste deel van de cockpit, delen van de gepantserde voorruit en zwaar gecorrodeerde instrumenten.

De twee veelbelovende plaatsen links en rechts van de cabinesectie bleken enkel wat schroot, en een grote verroeste ketel te zijn.

Cynrik De Decker

Datum: 
10/08/1943
Serienr. / Rompcode: 
Locatie
Akrenbos
Bever
be
Type Locatie: 
Incident
Labels: 
Bronnen: 
De Decker Cynrik; Luchtvaartarcheologie in België, De Krijger, Erpe, 1999