Halifax te Rochehaut

De laatste week van fabruari kende enkele mooie voorjaarsdagen, die aan Bomber Command missies diep in het Reichsgebied toelieten. In de nacht van donderdag op vrijdag 26 februari zetten 357 toestellen koers naar de bakermat van het Nationaal-Socialisme, Nürnberg, een vlucht van meer dan vijftienhonderd kilometer. Deze middeleeuwse stad herbergde tevens de M.A.N.-fabrieken, waar de dieselmotoren voor de gevreesde U-boten gecontrueerd worden. De voorbije maanden bombardeerden de Britse luchtstrijdkrachten herhaalde malen duikbootwerven aan de Franse kust. Churchill hoopte hiermee het duikbootgevaar in te perken, en de overzeese aanvoerroutes naar Groot-Brittannië veilig te stellen.

Negen RAF-toestellen keerden die nacht niet van Nürnberg terug (2,7 % van de totale strijdmacht). De bommen vielen in het noordelijke gedeelte van de stad, en tot in Fürth telde men de inslagen. Weerom bleek dat de precisie moest verbeterd worden.

In ons land kwam de Halifax II 'NP-R' (DT668) van het 158 Squadron neer. Deze eenheid had met negen viermotorige bommenwerpers die nacht koers gekozen voor Beieren, drie keerden vervroegd terug en de 'NP-R' was het enige verlies voor het Squadron. Boven het doel schakelde de Flak twee motoren uit. Het lijkt dat de piloot, Sgt Thomas Hodgson, eens boven Belgisch grondgebied getracht heeft het toestel aan de grond te zetten. Een explosie brak deze poging af, slechts één bemanningslid wist zich te redden. Wat verderop, twee kilometer ten zuiden van het Ardense dorpje Rochehaut stierven de overige zes bemanningsleden.

Het Bergungskommando arriveerde erg snel op de plaats van het onheil. Ook zij lieten ons een gedetailleerd rapport na over de situatie op de crashlokatie :

"De reden van deze crash kan niet met zekerheid vastgesteld worden. In de nabijheid ontmoette wij een heleboel Belgen, en dit ondanks de aanwezigheid van drie wachtposten van de nachtjachtcentrale 'Bulle'. Gezien het verspreid liggen van de brokstukken, zijn drie wachtposten onvoldoende. De wacht moest dus aangevuld worden door soldaten die ons vergezellen. Wij constateerden de volgende vondsten : zes lijken werden gevonden in een straal van tweehonderd meter. Een bemanningslid, Sgt Alexander Howe, vonden we terug met zware beenbreuken. Hij is meegenomen door enkele burgers naar het hôtel Modern te Rochehaut. Een dokter, Dr. Arnould uit Bouillon, heeft hem de eerste zorgen verstrekt. Het transport naar het hospitaal van Sedan wordt door een civiele wagen uitgevoerd.

Het toestel zelf ligt op drie plaatsen gebroken over een afstand van vijfhonderd meter. De staart met een richtingsroer liggen dicht bij de weg, de andere stukgeslagen stukken liggen verspreid. De ontmantelde cockpit bevindt zich op ongeveer vijfhonderd meter van de staart naar het zuiden. Hier haalde men twee lijken uit, de twee andere vonden we verderop."

Het rapport geeft verder de lijst van de gevonden brokstukken en papieren en signaleert dat vele stukken ongetwijfeld door de burgerbevolking meegenomen zijn. De lichamen werden terplaatse gekist en dezelfde dag overgebracht naar Florennes. Daar werden twee dagen later Sgt Thomas Hodgson (piloot), Sgt David Yates (boordmeccano), Sgt Arhur Hole (bommenrichter), Sgt Robert Epathite (marconist), Sgt Richard Frankland (navigator) en de rugkoepelschutter, Sgt Stanley Boden ter aarde besteld.

Datum: 
26/02/1943
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie
Route du Hotchet
Rochehaut
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis, De laatste vlucht van de Yvonne Proudbag, De Krijger, 1994