Halifax bij Lanaken

Leutnant Otto Fries, steeg om 18.23 uur met zijn « G9+EM » van de basis Sint-Truiden op. Reeds om 19.30 uur kreeg hij de Halifax V «MP-X» (LK932) van 76 Squadron te pakken. Deze explodeerde bij Lanaken, doch er was niemand meer aan boord. De piloot, F/Lt Dennis G. Hornsey, rapporteerde later :

«Omstreeks 20 uur werden we langs onder aangevallen door een nachtjager. De brandstoftanks in de bakboordvleugel stonden in brand en ik gaf het bevel om het vliegtuig te verlaten... Het verloor wel 5000 voet hoogte en de vlammen werden almaar groter. Dan sprong ik.»

Hornsey trok in de richting van Hasselt. « De volgende ochtend trok ik door de stad. Aan de andere zijde van de stad ging ik een café binnen en ik vroeg in het Frans wat brood en een biertje. Ik vroeg de weg naar Brussel. De cafébaas wist dat ik een Engelsman was. Hij wees me de richting en ik trok richting Diest. Ik marcheerde tot omstreeks 13 uur en dan kreeg ik een lift op een ponykarretje.» Hornsey kwam die vooravond aan in Herk-de-Stad, waar hij geholpen werd en op een ontsnappingslijn gezet werd. Reeds op 11 december was hij in Engeland. Hornsey was een journalist, en hij publiceerde na de oorlog zijn avonturen. De rest van zijn bemanning had minder geluk. Sgt F.A. Fewson; Sgt D.C. Carter ; Sgt J.C. Carniull ; Sgt J.K. Davis en Sgt R.E. Stokes werden kort daarna gevangen genomen. Een zevende bemanningslid, Sgt Ron W. Glover, zette het op een lopen en kwam zo in Frankrijk terecht. Anderhalve maand later - hij was toen de Zwitserse grens genaderd, en dus ook zijn vrijheid - werd hij opgepakt.

Datum: 
03/11/1943
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie

Lanaken
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis; Naar de vallei van de Dood, De Krijger, Erpe, 1998