Halifax bij Awenne

Tijdens zijn strooptocht doorheen die nacht van 9/10 augustus 1943, zou Lt Norbert Pietrek (I./NJG 4 van Florennes) zijn vierde overwinning behalen - zijn tweede die nacht. Norbert Pietrek vervolgt zijn verhaal :

"Onmiddellijk daarna begaf ik me terug naar de radiobaken van sector 7B. De grondradarofficier wist me echter niet meer te vinden. Ik hoorde hem slechts roepen : "Lik m'n r..t, de ganse hemel hangt vol Tommy's, maar geen enkel zwijn vliegt verder !" Dat waren nu die zilveren strookjes die de geallieerden uitwierpen. Intussen kwamen Herget, Altendorf, Haeeler, Rau, Graeff en andere azen van de I./NJG4 een voor een het ruim binnengevlogen. Geen van hen zou die nacht geluk hebben. Door de "Düppel" (n.v.d.s. : Duitse benaming voor Window) was een interceptie met de grondradar niet mogelijk, en het was een volkomen donkere nacht. Slechts ik zag een donkere stip in de tegenovergestelde richting op zowat 600 meter afstand voorbijflitsen - ik had immers steeds netjes mijn karoteen-pilletjes geslikt (n.v.d.s. : om beter te kunnen zien). Ik ging achter hem aan en ontwaarde het silhouet van een Halifax.

Bij een eerste vuurstoot in de rechtervleugel schoten nog slechts twee van mijn MG17's en de kerel brandde nog niet. Als ik nu eens vanuit die dode hoek net onder die staartkoepel zou schieten, kon ik slechts hopen dat hij enkel zijn koepel met zijn valscherm kon verlaten, omdat hij toch zou beseffen dat hij geen enkele kans meer maakte. Alleen, dat had hij een seconde later moeten doen. De arme kerel knalde met zijn hoofd tegen mijn linkervleugel. Een stuk hoofdhuid met roodblonde haren kleefde na de landing aan mijn voorvleugel.

Ik schoot vervolgens vanop tien meter afstand in alle kalmte die munitiekisten van de staartkoepel in brand - vanop zo'n korte afstand kon de rugkoepelschutter mij toch niets doen. Nu moest ik slechts enkele minuten wachten. De Halifax brandde langs onder als een sigaar. Kort daarop sprongen vier vliegeniers en ging de kist naar omlaag. Het is jammer dat ik twee of drie man op die manier moest uitschakelen, maar omdat ik slechts beschikte over twee MG17's kon ik de bommenwerper op geen enkele andere manier uitschakelen dan het in brand schieten van de staartkoepelmunitie."

Lt Norbert Pietreks tweede slachtoffer was de Halifax HR872 ‘LQ-K’ van 405 RCAF Squadron. De HR872 stortte omstreeks 01.00u. neer bij Awenne. Ditmaal ontsnapte niemand aan de dood - de enkele vliegeniers die Pietrek het vliegtuig zag verlaten moeten te laag gesprongen zijn: F/Lt Kenneth Gray RCAF, de piloot (29 jaar); Sgt Henry King, de radiotelegrafist (29 jaar, de enige Brit aan boord);  F/O Allan Middleton RCAF, de navigator (21 jaar); Sgt James Evans RCAF, de bommenrichter (24 jaar); Sgt Douglas Black, de meccano; en de twee boordschutters, Sgt Charles Pickering  (25 jaar) en Sgt James Hanna (26 jaar). Zij werden te Florennes begraven. De aandachtige lezer zal zich afvragen hoe het mogelijk was dat Pietrek zijn boordbewapening niet naar behoren werkte. De Leutnant kreeg die avond de machine van Rudolf Altendorf toegewezen. De Staffelkapitän had een technische wijziging laten uitvoeren aan zijn stuurknuppel: hij had zijn afvuurmechanismen afgeregeld om selectiever met zijn boordwapens om te gaan. Dit vergat hij echter te vertellen aan diegene aan wie hij zijn vliegtuig uitleende.

Datum: 
10/08/1943
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie

Awenne
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis; Naar de vallei van de Dood, De Krijger, Erpe, 1998