Handley Page W8

Eerste vlucht Brussel-Leopoldstad van Thieffry, Roger en De Bruycker

Het belang van de raid

In La Conquête de l'Air, het orgaan van de Belgische Aero-Club, publiceerde luitenant Edmond Thieffry in februari 1925 het artikel "Waarom en hoe ik naar Belgisch Congo wil vliegen". De Afrikaanse kolonie, die met haar grondstoffen de Belgische weelde mee bepaalde, was enkel bereikbaar via de zee, een reis die vele weken duurde. Een regelmatige luchtverbinding zou de gefortuneerden heel wat kostbare tijd besparen.

Locatie

N'Dolo
Congo (Kinshasa)
CD

Handley Page W8

In 1923 schreef Sabena het lastenboek uit voor de aankoop van een driemotorig toestel dat ingezet kon worden op de Europese en koloniale lijnen. De keuze was snel gemaakt - de Britse firma Handley Page kreeg de opdracht voor de levering van de W8. Op 25 april 1924 werd de eerste machine op het vliegveld Cricklewood aan de Belgische klant geleverd.

In juli van dat jaar werd het toestel op de nieuwe lijn Rotterdam-Brussel-Bazel (Zwitzerland) ingezet.

Handley Page W8c                                                                       

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
LinkedIn icon
Pinterest icon
e-mail icon