de Havilland DH-9

Gaston Speessen

Zeven de Havilland DH-9 van de IIIde Groep van de 2de Luchtvaartgroepering vlogen van Awans-Bierset naar Beverlo. Even voor de middag vlogen de toestellen boven de gemeente Oreye waar ze plots in een onweer terechtkwamen. Adjudant-vlieger Gaston Speessen (°20 mei 1898 - Luik) probeerde zijn D-19 aan de grond te zetten, maar de lichte bommenwerper ging over de kop. Adjudant-vlieger Speessen was reeds overleden toen hij uit het wrak van het toestel gehaald werd.

Locatie

4360 Oreye
België
BE

DH 9 E8989 bij Oudenaarde - De laatste bommenwerper van de RAF

Die dag werden zeven de Havilland 9-bommenwerpers van het 108 Squadron  vanop de West-Vlaamse piste Bissegem ingezet. Om half tien in de voormiddag steeg een eerste formatie op. Kort voor ze hun doelwit Denderleeuw bereikten, daagden dertien Fokker D VII’s op.  Lieutenant H.S. Gargett’s pols werd door twee explosieve projectielen doorboord. In een andere DH-9 werd 2nd Lieutenant F.L.P. Smith door een kogel in het hoofd gedood. Er was tevens luchtafweergeschut aanwezig, waardoor  Lieutenant W. Marsden gewond raakte.

Locatie

Oudenaarde
België
BE

DH-9 bij Zottegem

Een de Havilland 9 van het 108 Squadron, gestationeerd te Bissegem, werd om 10u.26 beschoten tijdens een bombardementsmissie op Dentergem. De vijandelijke projectielen doorboorden de olietank, en Lieutenant J.G. Kershaw kon zijn tweedekker aan de grond zetten. Ook zijn boordschutter, Lieutenant W.L. Walker, kwam er ongedeerd vanaf.

Locatie

Zottegem
België
BE

DH 9 D-100 te Goetsenhoven - Victor Groenen

Van 2 tot 4 juni 1928 vestigden sergeant-vlieger Groenen en adjudant-vlieger Louis Crooy een wereldrecord toen ze gedurende 60 uur, 7 minuten en 32 seconden in de lucht bleven met hun de Havilland DH-9 van het 7de 'Duivel' Smaldeel (III/1, Goetsenhoven). Om die prestatie te verwezenlijken, werden ze in vlucht bevoorraad door een tweede De Havilland DH-9 die de brandstoftank van hun toestel vulde via een rubberen slang.

Locatie

3300 Goetsenhoven
België
BE