Wevelgem/Bissegem - vliegveld

De nog immer drukke Kortrijkzaanse luchthaven vond tevens haar oorsprong tijdens de Eerste Wereldoorlog. Langsheen de Kortrijkstraat, die Menen met Kortrijk verbindt en gesitueerd is tussen de gemeenten Wevelgem en Bissegem, werd in 1916 een vliegveld aangelegd, dat het jaar daarop in gebruik werd genomen. Het  is nog steeds een smal rechthoekig vliegveld, tussen de spoorweg en verkeersweg tussen beide voornoemde gemeenten (50°49’ NB – 3° 13 OL).

Eerste Wereldoorlog

De volgende Duitse eenheden waren hier gestationeerd:

  • FA 6: 9-2-1917, kwam van Heule-Watermolen 5-1917
  • FA 3: 1917 – 23-11-1917
  • FA (A) 221: 9-5-1917 – 10-3-1918
  • Schusta 4: 9-6-1917 – 24-8-1917
  • Schusta 30: 9-6-1917 – 3-1918
  • Jasta 6 : kwam van Aulnoye, 10-6-1917 - vertrok naar Markebeke, 1-7-1917
  • Schusta 12 : 18-7-1917 – 11-9-1917
  • Jasta 2: kwam van La Petrie, 7-8-1917 - vertrok naar Gistel, 11-8-1917
  • Schlasta 10: 4-1918
  • Schlasta 23: 4-1918
  • Schlasta 26: 4-1918
  • FA (A) 250:  7-6-1918 - einde
  • Jasta 40 : kwam van Reckem, 28-9-1918 - vertrok naar Meuines (?) /Kortrijk, 8-10-1918
  • Feldflieger-Abteilung 3Lb:  Zomer 1918

Jasta 6 werd op 25 augustus 1916 gevormd te Sivry, een dorpje langs de Moezel, in het departement Meurthe et Moselle, halverwege Pont-à-Mousson en Nancy. Zijn eerste Kommandeur was Rittmeister Josef Wulff en het opereerde in de sector van het 5. Armee. Toen hun basis regelmatig onder artillerievuur kwam te liggen, verplaatste Jasta 6 zich naar Jametz in het departement Meuse, zowat 40 km ten noorden van Verdun, maar nog altijd in de sector van het 5. Armee. Eind september werden ze naar het 2. Armee overgeheveld en plaatsten zich te Ham, departement Somme, zowat 20 km ten zuidwesten van St. Quentin. Het was Vizefeldwebel (VzFeldwebel) Christian Kress die op 20 oktober 1916 een Franse Morane-Saulnier Type P neerhaalde en hiermee de eerste Abschuss voor de eenheid scoorde. Hij haalde op 2 november nog een Voisin Type VII naar beneden, maar sneuvelde op 10 november onder de kogels van de Franse aas George Guynemer, die deze overwinning zonder bevestiging toegeschreven kreeg.

Op 20 maart 1917 verhuisden ze dan naar de sector van het 4. Armee,  bij Alnoy-lez-Valenciennes in de Nord. Daar werd Leutnant Otto Bernert op 1 mei, zij het voor korte tijd,  de  nieuwe commandant.

Maandag 10 juni verplaatste Jasta 6 zich dan naar Bissegem. Daar arriveerde ’s anderendaags de nieuwe Jasta 6 Staffelführer Oberleutnant Eduard Dostler. Deze officier had ondanks zijn jeugdige leeftijd, hij was op 3 februari 1892 geboren in het Beierse Pottenstein, al een goed gevulde militaire carrière achter de rug.

In oktober 1918 nam de Britse Royal Air Force bezit van het vliegveld:

  • 7 Squadron: R.E.8, kwam van Proven, 22-10-1918 - vertrok naar Stasegem, 1-11-1918
  • 108 Squadron: D.H.9, kwam van Capelle, 24-10-1918 - vertrok naar Gondecourt, 16-11-1918
  • 82 Squadron: F.K.8, kwam van Proven, 22-10-1918 - vertrok naar Koekhoek, 6-11-1918
  • 65 Squadron:  Sopwith Camel Petite Synthe, 25-10-1918 - vertrok naar Yatesbury, 12-2-1919
  • 24 Squadron: S.E.5A, kwam van Ennetières, 11-12-1918 - vertrok naar London Colney, 12-2-1919
  • 43 Squadron: Sopwith Snipe, kwam van Bouvincourt, 15-11-1918 - vertrok naar Fort de Cognelée, 26-11-1918

Militaire Luchtvaart, Interbellum

Na de oorlog vond de Militaire Luchtvaart er haar thuis, en wel onder vijf metalen hangers van 66 meter elk. Hier werd in 1924 de Vliegschool ondergebracht, die tot dan op As gevestigd was. Op deze pagina's zijn een aantal foto's van die periode opgenomen. Het vliegveld kreeg een heuse kazerne waar honderden piloten, tot in 1940, hun opleiding zouden krijgen.

Tweede Wereldoorlog

Na het vertrek van Belgische en Britse eenheden in mei 1940, bouwde de Luftwaffe het vliegveld verder uit. Het werd een belangrijke basis voor de verdediging van Noord-Frankrijk en Vlaanderen. De volgende Duitse eenheden waren er gestationeerd:

  • KG 53 : He 111, (2-12 juli 1940) kwam van Gross-Ostheim, ging naar Vitry-en-Artois.
  • I./KG 26: He 111 (augustus 1940), kwam van Stavanger.
  • Erprobungsgruppe 210 Bf 110: (20 maart - mei 1941), kwam van Ursel, omgedoopt tot I./SKG 210, ging naar Merville.
  • II./JG 52: Bf 109 E Jabo   (21-24 april 1941)
  • III./JG 53:  kwam van Sint-Kruis, ging naar Raversijde en Stene.
  • II./JG 26:  FW 190 A  (15 oktober - 22 december 1941), kwam van Moorsele, ging naar Abbeville-Drucat.
  • III./JG 26: FW 190 A  (7 april 1942 - 14 mei 1943), Kwam van Coquelles, 'uitgebombardeerd' en ging naar Lille-Nord.
  • I./JG 26: FW 190 A(1 oktober 1943 - 25 november 1943), kwam uit Grimbergen, ging naar Florennes.
  • 4./JG 26: FW 190 A  (januari 1944 - 7 juni 1944), ging naar een vliegveld bij Parijs.
  • EJG 26:  juni 1941 tot augustus 1941
  • 4. & 9./JG 54:  van 18 tot 23 mei 1943 ?

Van de Royal Air Force kreeg het na de bevrijding de code B-55. Volgende eenheden waren er gestationeerd:

  • 74 Squadron:  Spitfire LF IXe, kwam van Lille-Vendeville, 17-9-1944 - vertrok naar Deurne, 25-11-1944)
  • 340 Squadron:  Spitfire IXb, kwam van Lille-Vendeville, 17-9-1944 - vertrok naar Biggin Hill1-11-1944)
  • 329 Squadron: Spitfire IX, kwam van Lille, 17-9-1944 - vertrok naar Deurne, 25-11-1944
  • 341 Squadron: Spitfire IXb, kwam van Corroy,19-9-1944 - vertrok naar Deurne, 25-11-1944)
  • 345 Squadron: Spitfire HF IX, kwam van Biggin Hill, 1-11-1944 - vertrok naar Deurne, 25-11-1944.

Na de Tweede Wereldoorlog gebruikte de Luchtmacht het vliegveld, tot in 1962, als Depot. Hierna ontwikkelde Wevelgem zich als de regionale luchthaven.

Vandaag wordt de geschiedenis er in ere gehouden door de Flanders Aviation Society, die er een museum op na houdt.

Locatie
Kortrijkstraat
Kortrijk
be
Type Locatie: 
Vliegveld
Bronnen: 
Lecomte Georges, Pingouin Vole, (manuscript)
Vanackere Etienne, Wevelgem, van Flugplatz tot Airport, Groeninghe, Kortrijk, 1991
Vanoverbeke Lothair; De Pruisische Jagdstaffel 6 te Bissegem/Wevelgem, in: Contact
Celis Peter; Runways to Victory, Marhav 2003