Typhoon EJ950 te Manston - Jean de Selys Longchamps

De Hawker Typhoon bleek een uitermate geschikt toestel om op lage hoogte grondaanvallen uit te voeren. Tijdens de zomer van 1943 werden die voornamelijk ’s nachts uitgevoerd: één à twee toestellen trokken erop uit om in Noord-Frankrijk en Vlaanderen met de boordkanonnen Duitse vliegvelden en spoorwegknooppunten te beschieten.

De illustere kapitein-vlieger (Flight Lieutenant RAF) Jean de Selys Longchamps  (°31 mei 1912 Brussel) verongelukte zo tijdens een nachtelijke landing bij het vliegveld Manston.

Hij studeerde te Leuven en beïndigde zijn legerdienst als reserveonderluitenant-vlieger van de Cavalerie. Bij de mobilisatie diende hij bij het 1e Regiment Gidsen en na de capitulatie kon hij op 29 mei te Duinkerke inschepen op een Britse destroyer. Hij nam dienst bij de RAF en na zijn opleiding kwam hij eind september 1941 in het 609 Squadron terecht. Op 25 april 1942 moest hij na een hevig luchtgevecht op West Malling noodlanden.

Een maand later, op 29 mei 1942, begon zijn Napier Sabre-motor te zuidoosten van March, Combridgeshire, te branden. De Selys moest springen, zijn Typhoon R7647 sloeg te Sutton Village (Ely) om 18u.15 te pletter.

Zijn bekendste exploot was de aanval op het hoofdkwartier van de Sicherheitsdienst op de Louisalaan te Brussel op 20 januari 1943. Die ochtend zou deze Belgische RAF-piloot met een eenmansactie enkele regels in de Belgische luchtvaartgeschiedenis schrijven. De Brusselse aristocraat en baron dook met zijn Typhoon naar het hoofdkwartier van de Sicherheitspolizei-Sicherheitsdienst (Sipo-SD), de geheime politie. Op het monument wordt gewag gemaakt van de aanwezigheid van ‘de Gestapo’, maar die was in België niet erg actief. Het gebouw was echter wel een symbool van de Duitse wreedheden: in de kelders werden verzetslieden verhoord en gefolterd.

Met zijn boordkanonnen vuurde de Sélys naar het twaalf verdiepingen hoge pand, waarvan de ruiten sneuvelden. Vier Duitsers werden op slag gedood onder wie de chef van de Sicherheitsdienst. Er waren ook vijf zwaargewonden.

Minder bekend is dat na zijn landing de Sélys een uitbrander kreeg van zijn oversten. De Sélys werd gedegradeerd en overgeplaatst naar het 3 Squadron. Later zou hij toch een Distinguished Flying Cross krijgen voor zijn actie. Het kostte hem een degradatie én verwijdering uit het 609 Sqn, maar niet vooraleer op 14 februari een Focke Wulf 190 bij Calais neergehaald te hebben. Op 16 augustus 1943 verongelukte hij met een Typhoon van 3 Sqn te Blackney Heath. Hij werd begraven te Minster (Kent).

Ter nagedachtenis van de bijzondere actie werd in 1993 een monument ingehuldigd op een middenberm van de Louizalaan (nabij de Louizalaan 453).

Op het gebouw dat door de Sélys-Longchamps werd beschoten (Louizalaan 453) werd door de Koninklijke Belgische Aeroclub een gedenkplaat gehangen.

Datum: 
16/08/1943
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Personalia: 
de Selys Lonchamps Jean
Locatie

Manston
gb
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Bar André, Brackx Daniël, De Decker Cynrik, Lecomte Georges, Schelfaut Jacques: Gebroken Vleugels, Flying Pencil, Erembodegem, 2010