Sud Aviation Alouette II

Halfweg de jaren 1950 bouwde de Franse firma Sud Aviation, tegenwoordig Aerospatiale, de allereerste helikopter voorzien van een gasturbine — geen straalmotor, zoals soms verkeerdelijk vermeld. Deze vernieuwing betekende een hele verbetering voor de piloot, omdat die tijdens de verschillende vluchtsituaties het toerental niet meer aanhoudend moest veranderen. Dat gebeurde bij de Alouette automatisch, door de motor zelf.

De Alouette II vloog voor het eerst op 12 maart 1955. De eerste productieversie van de Alouette was de SE313B, uitgerust met de Turboméca Artouste III motor. Vrij snel werd deze versie opgevolgd door de SA318C met de Astazou IIA van 360 pk.

Op 13 juni 1958 slaagde de Franse testpiloot Jean Boulet erin om met een Alouette II een hoogte te bereiken van maar liefst 10.984 meter, een absoluut wereldhoogterecord voor helikopters. Het type had zijn naam, Leeuwerik, niet gestolen. Een opmerkelijke prestatie voor een heli die velen vooral kennen vanwege de lage tot extreem lage vlieghoogte waarop de machine in onze contreien opereerde.

De eerste twee Alouettes in dienst van de Belgische strijdkrachten (A-1 en A-2) werden aan de verzamelde pers voorgesteld in Etterbeek op 26 oktober 1959.

België bestelde aanvankelijk dertig Artouste SE313B. Later werd deze batch aangevuld met nog eens twaalf toestellen. Enkele jaren later werden 48 Astazou SA318C helikopters besteld. In totaal vlogen er dus negentig Alouette II in volgende eenheden van het Lichte Vliegwezen:

• Het 15de Smaldeel Light Aviation in Brasschaat, beter bekend onder de benaming School Licht Vliegwezen. Het 15de heeft als embleem de bij met daaronder het opschrift Semper Labore.

• Het 16de Smaldeel Light Aviation in Budzweilerhof (Duitsland), met als embleem een Vlaamse gaai op een tak.

• Het 17de Smaldeel Light Aviation in Werl (Duitsland). Zijn embleem is een griffioen, destijds ingevoerd door de toenmalige bevelhebber (en BAHA-lid) Eric Vormezeele. Diezelfde griffioen is nog steeds te zien op Vormezeles Harvard OO-DAF.

• Het 18de Smaldeel Light Aviation in Aken-Merzbrück (Duitsland). Deze eenheid had eveneens een bij als embleem, weliswaar met een verrekijker in de ‘hand’.

In 1975 kwam er een eind aan de productie van de Alouette II. Van alle versies samen werden er 1.303 exemplaren gebouwd.

Nog één belangrijk feit: het Lichte Vliegwezen in Budzweilerhof bouwde enkele Artoustes om tot Astazous. Blijkbaar geen eenvoudige klus. Deze toestellen kregen de bijnaam Artazou.

In 2011 werden de laatste drie Alouettes verkocht, na meer dan vijftig jaar trouwe dienst.

Bob Block

81 toestellen in dienst van het Licht Vliegwezen oktober 1959 tot september 2009

 (OL-)

A1

A2

A3

A4

A5

A6

A7

A8

A9

A10

A11

A12

A13

A14

A15

A16

A17

A18

A19

A20

A21

A22

A23

A24

A25

A26

A27

A28

A29

A30

A31

A32

A33

A34

A35

A36

A37

A38

A39

A40

A41

A42

A43

A44

A45

A46

A47

A48

A49

A50

A51

A52

A53

A54

A55

A56

A57

A58

A59

A60

A61

A62

A63

A64

A65

A66

A67

A68

A69

A70

A71

A72

A73

A74

A75

A76

A78

A79

A80

A81

 

A90

A91

A92

A93

A94

later G90 tot G95

 

3 toestellen in dienst van de Rijkswacht van maart 1971 tot heden (2012).

M1

M2

M3

 

In het Belgisch civiel luchtvaartregister ingeschreven:

OO-CWH

OO-SHV

OO-ASM

Locatie