Het 4 (Naval Squadron), uitgerust met de Sopwith Camel, trachtte een formatie Gotha-bommenwerpers die op de terugweg van Londen waren, nog boven Vlaanderen te bekampen. De Canadese Lieutenant Langley F.W. Smith verloor tijdens de interceptie een vleugel en stortte reddeloos naar omlaag, tussen Gent en Brugge.
Smith was nog maar sinds april 1917 operationeel in 4 (Naval) Squadron, maar behaalde in zijn korte carrière acht overwinningen, steeds met zijn Sopwith Pup N6168.
30 april 1917 Albatros D.II Nieuwpoort, ten oosten
9 mei 1917 Observatieballon Gistel
9 mei 1917 C-type Gistel, 5 mijlen ten oosten
12 mei 1917 Albatros D.III Zeebrugge
25 mei 1917 Gotha G Westende, 15 mijl ten noorden
5 juni 1917 Observatieballon Oostende
6 juni 1917 Albatros D.V Handzame, ten noorden
6 juni 1917 Albatros D.V Handzame, ten noorden
Kort hierna werd 4 (Naval) Squadron uitgerust met de superieure Sopwith Camel, maar Smith wist dit niet waar te maken. Zijn toestel met serienummer N6362 was de eerste Camel die in actieve dienst verloren ging – de piloot rust vandaag te Houtave.
The London Gazette kondigde zijn Distinguished Service Cross (DSC) aan: "For exceptional gallantry and remarkable skill and courage whilst serving with the R.N.A.S. at Dunkirk during May and June, 1917, in repeatedly attacking and destroying hostile aircraft."
Houtave
be