Percival Gull in Kerkhove

Op  donderdag 11 oktober 1934, op het ogenblik dat hij omstreeks 18u.:00 over Kerkhove vliegt, heeft de piloot van de Percival Gull  G-ACGR met c/n D-29 plots te kampen met motorpech. Hij kijkt uit voor een geschikt terrein waagt een noodlanding in de Scheldemeersen maar het toestel bolt te ver en komt in een oude Scheldearm terecht. De piloot en zijn twee Britsepassagiers worden door een schipper opgevist en komen er met de schrik van af. De piloot wordt opgevangen door de familie Van Wassenhove terwijl zijn klanten met de trein verder reizen naar Brussel.

Zaterdag wordt de heer René Stevens uit Berchem gelast met de opdracht het vliegtuig, dat aan de andere kant van de zijarm van de Schelde in het slib is vastgelopen, uit het water te halen. Onder de kundige leiding van een vliegtuigtechnieker overgekomen van het vliegveld van Oostende en met de hulp van de piloot worden de werkzaamheden aangevat. Een groot vlot, samengesteld uit tonnen en planken wordt te water gelaten om er het vliegtuigje, dat zowat 800 Kg weegt, op te plaatsen. Eerst wordt het gedeeltelijk ontmanteld (vleugels en onderstel). het zware werk wordt nog die zelfde dag geklaard want tegen de avond zijn alle stukken opgeruimd. Ze zouden via Oostende naar Engeland verscheept worden maar de eigenaars besluiten het toestel niet naar Engeland te repatriëren maar wel wel de motor, de schroef en de instrumenten te recupereren. De cel wordt gestockeerd, weggeschonken of verkocht en de G-ACGR wordt op 02/12/1934 van het Brits burgerlijk register geschrapt. Daarmee was de kous echter nog niet af.

De Gull geraakt meer dan 30 jaar in de vergeethoek tot de heer E De Deurwaerder, een verzamelaar van vintage cars, via vrienden verneemt dat een vliegtuigwrak in een hangar bewaard wordt in de omgeving van Nieuwpoort. Als verzamelaar is hij uiteraard geïnteresseerd en hij neemt contact op met de eigenaar met de vraag of  hij de reliek mag overnemen om het van de ondergang te vrijwaren. Het antwoord op zijn vraag is negatief. Geduldig herhaalt hij elk jaar zijn vraag met steeds het zelfde antwoord als gevolg tot hij in 1973 ineens telefonisch bericht krijgt dat hij het ding mag hebben, maar dat hij het wel de dag zelf moet weghalen. Hij reageert onmiddellijk, leent de aanhangwagen van een vriend en haast zich naar Nieuwpoort.  Daar wordt hij meteen met praktische problemen geconfronteerd. De romp is aan een balk vastgemaakt en hangt enkele meters boven de grond. Vermits de schuur de volgende dag toch zou worden afgebroken, krijgt hij echter de toelating om de balk door te zagen zodat de romp voorzichtig op de grond te laten zakken. Tenslotte komt de “Gull”, na heel wat kunst- en vliegwerk, om drie uur ’s morgens in Braine-l’Alleud, de thuishaven van de heer De Deurwaerder terecht. Voor de tweede maal ontsnapt de Gull aan een gewisse afbraak.

In het begin van 1975 neemt de heer De Deurwaerder contact op met colonel vlieger “Mike” Terlinden, voorzitter van de A.E.L.R. (Vrienden van de Luchtvaartsectie van ket Koninklijk Legermuseum te Brussel). Daar wordt het vliegtuig gerestaureerd.

Op het einde van het jaar 1989 waren de werken goed gevorderd. De restauratie van de vleugels en de benzinetank waren zo goed als rond. De Gipsy Major I motor van 130 pk was voor 80% gerestaureerd en het besturingsmechanisme werkte prima. Al de boordinstrumenten die door een Britse verzamelaar geschonken werden, waren terug op hun plaats bevestigd. Vandaag staat dit toestel te kijk in het Luchtvaartmuseum.

 

Datum: 
11/10/1934
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Locatie

Kerkhove
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Lecomte Georges; Ballons en vliegtuigen boven Oudenaarde (manuscript)
De Standaard, zaterdag 13/10/1934
BAMM Nr 64 van het 4de trimester 1989, pag 21.