LZ 79 bij Mainvault

Vanaf juni 1915 was enkel in Namen het luchtschipcomplex actief, en van hieruit werden de acties op Groot-Brittannië, zij het door de Heer als bijrol, verder gezet. Deze aanvallen geschiedden haast altijd in combinatie met de luchtschepen van de Marine, die vanuit Duitsland opereerden.

Tijdens de herfst van 1915 gebeurde er erg weinig. Het zou tot 29 januari 1916 duren vooraleer er nog eens een incident zou plaatsvinden binnen de landsgrenzen.

Die avond steeg Hauptmann Victor Gaissert vanuit Namen op voor een raid op Parijs. Doch boven Frankrijk werd zijn LZ79 (productienummer LZ49) snel opgemerkt, een eerste keer boven Soissons. De Fransen hadden een vaag vermoeden wat het doelwit van de Zeppelin zou zijn en die avond stegen er maar liefst zesentwintig toestellen op van Le Bourget. Geen van hen wisten evenwel het luchtschip te bereiken – de indringer vloog veel te hoog. Ook de luchtafweerbatterijen konden aanvankelijk vrijwel niets uitvoeren; de schijnwerpers konden niet doorheen het dichte wolkendek raken. In de buurt van Raincy, op zo’n tien kilometer ten westen van Parijs, begonnen de Franse kanonnen evenwel effectiever te werken. Het werd te heet onder Gaisserts Zeppelin en de Hauptmann gaf het bevel de dodelijke lading te laten vallen. In de wijken Belleville en Ménilmontant vielen er zesentwintig slachtoffers te betreuren.

Meteen werd koers gezet naar het noordwesten, naar de Seinemonding, in de hoop zo de Franse luchtverdediging te misleiden.

Twee toestellen zetten evenwel de achtervolging in. De Farman van Sergent Deneboude en Caporal Louis Vallin  gaf snel de zoektocht op. Maar een Voisin, bestuurd door Sous-Lieutenant Jacques de Lesseps (zoon van de ingenieur die het Suezkanaal aangelegd had) en vergezeld van zijn boordschutter, Lieutenant Galliot zaten de LZ79 zowat een uur op de hielen. Meerdere salvo’s werden gericht naar de luchtreus, en dit tot boven Rouen.

De romp werd meerdere malen doorboord, en de cellen verloren almaar meer gas. De LZ79 maakte zijn laatste reis naar de aarde, Gaissert kon een noodlanding niet meer tegenhouden. Het was intussen de ochtend van 30 januari 1916.

Te Mainvault, vlakbij Ath, kwam het 170 meter lange luchtschip met luid gekraak terecht op het dak van een boerderij in de rue du Chêne. Alle achttien bemanningsleden konden het wrak nog levend verlaten, doch het schip was reddeloos verloren.

Datum: 
29/01/1916
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Locatie
chemin du Chêne
Mainvault
be
Type Locatie: 
Incident
Twitter icon
Facebook icon
Google icon
LinkedIn icon
Pinterest icon
e-mail icon