LZ 33 bij Wommersom

Sinds december 1914 lag het luchtschip L8 (productienummer LZ33) te Düsseldorf. Als gevolg van het bevel van de Keizer om Londen bij de eerste gelegenheid aan te vallen steeg haar bevelvoerder, Kapitänleutnant Helmut Beelitz, op 26 februari vanuit de Duitse basis op. De luchtreus zette koers naar de Belgische kust, doch kon de sterke tegenwind boven West-Vlaanderen niet de baas en moest rechtsomkeer maken. Beelitz zette zijn L8 netjes neer op Gontrode, waar op dat moment nog gewacht werd op de komst van een Heeres-luchtschip. Het Marineschip werd binnengehaald, doch enkele dagen later liet het landleger weten dat het haar hangar in Gontrode nodig had, en dat Beelitz met zijn Marineschip moest opkrassen.

De Kapitänleutnant liet zich hierdoor niet van de wijs brengen. Hij laadde op 4 maart 1915 zijn L8 met zeventig brandbommen, en plande er meteen een oorlogsmissie van. Het zou de 22ste vlucht van deze Zeppelin worden.

Die avond steeg hij op en richtte de neus naar het graafschap Essex. Alleen, dit was wel erg moeilijk. Boven West-Vlaanderen hing immers een dikke laag wolken. Beelitz liet z’n schip bij Brugge zakken om zo uit te maken waar hij zich bevond. Na het aanschouwen van de middeleeuwse Schone steeg hij weer in de wolken, maar om negen uur moest hij ten westen van Oostende een tweede maal dalen. En Beelitz wist niet dat hij nu boven Belgische linies hing. De L8 hing inmiddels boven Nieuwpoort. Vanuit het schip werden enkele seinpatronen gevuurd in de hoop zo een reactie te krijgen. En die kreeg hij inderdaad. Niet van Duitse kameraden, maar van Belgische soldaten die uitkeken naar het einde van een eerste winter in de loopgrachten. Deze ledigden meteen hun karabijnen en machinegeweren. De L8 werd doorzeefd, en Beelitz moest weer eens rechtsomkeer maken. De gascellen liepen langzaam leeg. Bevel werd gegeven om alle balast, bommen en watervoorraad overboord te gooien, in de hoop zo Düsseldorf te bereiken.

Maar het geluk vloog niet mee. Eerst gaf zijn voorste motor het op, en vervolgens gaf de bakboordmotor er de brui aan. De L8 haalde het tot bij Tienen. Door het gebrek aan stuwkracht viel de Zeppelin helemaal uit evenwicht. Als een sukkelachtige walvis zakte de staart in een bosje bomen, gevolgd door de achterste gondel. De boeg sloeg tegen een rij populieren, waardoor een aantal bemanningsleden uit de voorste gondel tuimelden. Enkele seconden later was de L8 slechts een waardeloze hoop verwrongen aluminium. Als bij wonder waren er bij deze kraaklanding geen dodelijke slachtoffers.

Voor Kapitänleutnant Beelitz was dit het einde van een kortstondige carrière als luchtschipcommandant. Hij belandde later in de Admiraliteit waar hij uit diepe schaamte het logboek van de L8 uit de rekken haalde en het vernietigde…

Datum: 
04/03/1915
Toestel: 
Locatie

Wommersom
be
Type Locatie: 
Incident
Twitter icon
Facebook icon
Google icon
LinkedIn icon
Pinterest icon
e-mail icon