Koksijde - vliegveld

Rond de hoeve “Ten Bogaerde”, ten westen van de weg Koksijde-Bad - Veurne en ten zuiden van de weg De Panne - Koksijde, werd eind 1914-begin 1915 een vliegveld aangelegd dat enkele Belgische smaldelen zou herbergen. Er werden enkele Bessoneau-loodstenten (18 x 24 m) en houten barakken opgetrokken. Aanvankelijk werd het vliegend personeel o.m. in het Hôtel des Dunes ondergebracht, later vonden de Belgische vliegeniers in gebouwtjes op het vliegveld een onderkomen.

In maart 1915 waren hier het 1ste, 2de en 3de Smaldeel gelegerd. Op 17 april van dat jaar slaagde de bemanning Lt  Vindevoghel/Kap Jacquet van het 1ste Smaldeel erin boven Beerst met hun met een Lewis uitgeruste Farman een Aviatik neer te halen.

In 1917 werd even ten noorden van ten Boogaerde een tweede piste aangelegd, waar het 2de Smaldeel een onderkomen vond. Het vliegveld werd regelmatig onder vuur genomen. Zo vertrokken op 15 juli 1917 watervliegtuigen van het Seeflugstation Flandern vanuit Zeebrugge om Koksijde te bombarderen. De Belgische smaldelen weken uit naar de Moeren. De nabijheid van de frontlijn verplichtte de Belgische legerleiding ertoe het vliegveld zijn operationele status in november 1917 te ontnemen.

Bij de Britten was Koksijde onder de naam "Furnes" bekend. Twee Victoria Crosses werden vanop deze piste behaald. Vanaf hier vertrok Reginald Warneford om in 1915 boven Sint-Amandsberg de LZ37 neer te halen. Enkele weken later landde de zwaar gewonde piloot J.A. Lidell hier met zijn RE 5.

Vanaf juni 1916 tot november 1917 opereerden meerdere Britse squadrons vanaf Ten Boogaerde. Het waren allemaal RNAS-eenheden : 1 Squadron vloog met Nieuport Scout en Sopwith Triplane (november 1916 - januari 1917) ; 8 Squadron met Sopwith Triplane (februari-maart 1917) ; 10 Squadron met Nieuport XII en Sopwith Triplane (maart  - mei 1917) ; 9 Squadron met Sopwith Pup, Triplane en Nieuport Scout (mei - 15 juni 1917) en 3 Squadron met Pup en Camel (27 augustus  - 6 september 1917).

In maart 1918 stond hier het 1ste Smaldeel Park van de 1ste Verkenningsgroep.

Na WO I raakte de piste in ongebruik, maar vanaf oktober 1940 werd begonnen met de aanleg van een nieuw vliegveld, ditmaal aan de andere kant van de weg Koksijde-Bad - Veurne. De Luftwaffe gebruikte Koksijde in zeer beperkte mate voor diverse eenheden. In februari 1942 was de III./JG 2 er even aanwezig. Focke Wulf 190's van Schnellkampfgeschwader 10 voerden van hieruit in het voorjaar van 1943 enkele verrassingsaanvallen uit op doelwitten in Groot-Brittannië. De geallieerden voerder een aantal zware luchtbombardementen op uit.

De Royal Air Force gebruikte het vliegveld onder de codenaam B-71:

  • 418 Squadron               Mosquito          Hartford Bridge, 15-3-1945 - Volkel, 28-4-1945
  • 605 Squadron               Mosquito VI      Hartford Bridge, 15-3-1945 - Volkel, 28-4-1945

In 1946 werd de basis overgeheveld naar de Belgische Luchtmacht, die er in 1948 haar Jachtvliegschool onderbracht. Tevens werd Koksijde de uitvalsbasis voor de Search & Rescue-opdrachten van de Sikorsky's en Seakings van het 40ste Smaldeel. De basis was het toneel van vele imposante vliegmeetings, maar anno 2021 is de militaire aanwezigheid op dit historische vliegveld onzeker. De West Aviation Club blijft er wel actief.

Locatie
Ten Bogaerdelaan
Koksijde
be
Type Locatie: 
Vliegveld
Bronnen: 
O'Connor Michael: Airfields & Airman: Ypres, Pen & Sword, Barnsley
Halley, James J. The Squadrons of the Royal Air Force & Commonwealth 1918-1988. Tonbridge, Kent, UK: Air Britain (Historians) Ltd., 1988.
O'Connor Michael: Airfield & Airmen of the Channel Coast, Pen & Sword, Barnsley
Celis Peter; Runways to Victory, Marhav 2003