Jagdgeschwader I in Vlaanderen (WO 1)

Het vormen van Jagdgeschwader I (JG I) was de Duitse reactie op de zich alsmaar sterker opdringende geallieerde luchtmacht. In de herfst van 1916 hadden ze hun jachtvliegtuigen, eenzitters bewapend met mitrailleurs, gegroepeerd in Jagdstaffeln (Jasta’s), eenheden van achttien vliegtuigen en 36 mechaniekers.

Om die Jastas nog meer slagkracht te geven, werd eind juni 1917 beslist Jagdgeschwadern te vormen, telkens samengesteld uit vier Jasta’s. Slechts met grotere eskaders (Geschwader) waren ze nog in staat plaatselijk het initiatief te behouden. De Duitse alleenheerschappij in de lucht was toen reeds voor goed voorbij.

Het eerst gevormde Jagdgeschwader, JG I, samengesteld uit de Pruisische Jasta 4, 6, 10 en 11,  werd op 1 juli 1917 ingezet van op enkele vliegveldjes rond Marke. Het nummer 4 dat zich sedert 1 juni te Kuurne bevond, verplaatste op 2 juli naar Marckebeke. Jasta 6 bleef te Bissegem/Wevelgem waar het was sinds begin juni. Jasta 10, dat sinds 25 mei op Heule-Watermolen lag, kwam op 2 juli naar een vliegveld langs de pannenfabriek te Marke en Jasta 11 verhuisde op 1 juli van Bavikhove naar Markebeke.

De JG I-commandant Manfred von Richthofen, werd bekend en berucht als de ‘ Rode Baron’ omwille van de rood geschilderde vliegtuigen van Jasta 11. Rood was de kleur van zijn oude Westpruisische eenheid, het Uhlanen-Regiment ‘Kaiser Alexander III von Rusland’.

Later stapte hij over naar de Luftstreitkräfte, werd eerst Beobachter (waarnemer) en behaalde op Kerstmis 1915 zijn pilotenbrevet (Flugzeugführerabzeichen). Bij zijn aankomst te Marckebeke stonden al 56 ‘Abschusse’ (overwinningen) op zijn overwinningslijst.

Jasta 4 was herkenbaar aan een zwarte streep die in spiraalvorm rond de romp liep.

Jasta 6 had afwisselend zwarte en witte strepen (zebramotief) op de staartvlakken en de onderkant van de vleugels en Jasta 10 had een gele neus als herkenningskleur.

Het waren trouwens de Britten die von Richthofens Jagdgeschwader de spotnaam ‘The Flying Circus’ gaven omdat het zich, net zoals een circus, met zijn tentenkamp en felgekleurde toestellen om de haverklap langs de frontlijn verplaatste.

Van camouflage was er dus geen sprake, integendeel! Die opvallende kleuren hadden enkele praktische voordelen. De herkenning door vriend en - het imponeren van de - vijand tijdens het luchtgevecht was er een van. Maar ze vergemakkelijkten ook het toekennen en bevestigden van overwinningen door observatie zowel van uit de lucht als van op de grond.

Er werd in die periode met twee types Jagd-vliegtuigen gevlogen : de Pfalz DIII en de Albatros DV. Dan was er ook nog de beroemde Dreidecker Dr. I, maar die kwam pas in augustus 1917 bij JG I aan. De eerste machines werden dan ook voorbehouden voor von Richthofen en de Staffelfuhrer van Jasta 10, Leutnant Werner Voss.

Organisaties: 
Locatie


Bronnen: 
Vanoverbeke Lothair; De Pruisische Jagdstaffel 6 te Bissegem/Wevelgem in: Contact