Halifax LL584 te Gierle

door Luc Cox

Op 11 september 1944 lanceerde de Royal Air Force een aanval op de fabriek voor synthetische olie in Gelsenkirchen. Opmerkelijk was dat deze missie overdag werd gevlogen, aangezien de RAF gewoonlijk ’s nachts bombardeerde. Het geallieerde luchtoverwicht was inmiddels zo sterk, dat de Halifaxes en Lancasters zich ook overdag boven Duitsland durfden vertonen. Dat neemt niet weg dat de Flak een te duchten tegenstander bleef. En dat zou de RAF die maandag op een bloedige manier ondervinden.

Bij het wegvliegen van het doel werd Halifax LL584 van No. 578 Squadron geraakt in de linkervleugel. De beide motoren aan die kant vielen uit en het toestel verloor zelfs een stuk van de vleugel. De piloot Wood moest al zijn kracht en behendigheid gebruiken om het toestel enigszins bestuurbaar te houden. In een uiterste krachtinspanning probeerde hij zijn Halifax zo ver mogelijk naar het westen te sturen. De bemanning wist dat geallieerde grondtroepen aan het Albertkanaal stonden in België. Mogelijk verkeerden de vliegers bij het kruisen van het kanaal in de buurt van Turnhout dat ze zich al boven bevrijd gebied bevonden, maar ze waren inmiddels al zo laag, dat de bommenwerper niet veel verder meer kwam. Boven Gierle gaf de piloot zijn bemanning bevel het valscherm te gebruiken. Zelf bleef hij plichtsgetrouw zo lang mogelijk aan het stuur en sprong zelf op het allerlaatste nippertje. Hij kwam neer op een luttele tweehonderd meter van de crashplaats van zijn vliegtuig, achter de boerderij van L. Vervoort aan de Lilse Baan. Woods was gewond, maar had veel geluk gehad. Hij was zo laag uit het vliegtuig gesprongen, dat zijn valscherm niet de tijd had gekregen om zich helemaal te openen, maar gelukkig was zijn parachute in de takken van een boom blijven haken.

En dan gebeurde er iets heel bijzonders met deze bemanning. Met uitzondering van Archer, de rugkoepelschutter die de pech had pal naast een vrachtwagen met Duitse soldaten te landen en krijgsgevangen werd genomen, werden alle andere bemanningsleden door het verzet opgevangen en ontkwamen aldus aan de greep van de Duitsers. De piloot Wood hing nog maar net in die boom te bengelen, of de jeugdige verzetsman Boni Mellaerts was er al bij. Er was geen tijd te verliezen. Boni maakte Woods parachuteharnas los en nam hem mee richting dorp. De zes vliegeniers vonden een onderkomen bij meerdere verzetsgroepen en vochten gedurende de volgende twee weken zowaar aan hun zijde, tot de bevrijders op 24 september definitief tot in Gierle doordrongen.

Datum: 
11/09/1944
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie
Lilse Baan
Gierle
be
Type Locatie: 
Incident
Patrimonium
Twitter icon
Facebook icon
Google icon
LinkedIn icon
Pinterest icon
e-mail icon