Gosselies - vliegveld

Gosselies ligt ten noorden van Charleroi (50°28’ – 4° 26 OL). De oorsprong van de huidige luchthaven van Charleroi, vandaag ook wel Brussels-South genoemd, moeten we zoeken tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen er in 1918 diverse Duitse eenheden hun toevlucht zochten om er het einde van de vijandelijkheden af te wachten.

  • Jasta 34                                   Givry, 25-10-1918 - Diedenhöfen, 11-11-1918
  • Jasta 32                                   Harmigniers, 28-10-1918 - Trier, 11-11-1918
  • Jasta 35                                   Givry, 29-10-1918 - 11-11-1918

In 1921 werd het een civiel vliegveld. Tussen beide oorlogen was de Entreprises Générales d’Aéronautique er gevestigd met een atelier en een vliegschool. Het mat toen 400 bij 600 meter, en werd geflankeerd door twee metalen hangars, type Bessonneau. De Belgische Militaire Luchtvaart had hier haar basis voor het 2de Schoolsmaldeel (Avro 504N).

In 1931 begon de samenwerking van de Belgische luchtmacht met de Britse fabriek Fairey, en kort daarop opende de vliegtuigbouwer hier een filiaal - de meeste Fairey Firefly's en Foxes werden hier in licentie gebouwd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam de Luftwaffe hier zijn intrek. In mei/juni 1940 opereerden van hieruit enkele jachteenheden::

  • III./JG 3                       Bf 109 E (22 tot 25 mei 1940)
  • II./JG 3                         22 mei tot 15 juni 1940

Nadien was Gosselies een locatie waar toestellen heen vlogen om hersteld/gereviseerd te worden. In Courcelles bevonden zich de bedrijfsgebouwen waar verder reparatiewerk plaatsvond.

  • Feldluftzeugamt Westfront (mei  40 – april  41)
  • Frontreparaturbetrieb GL 2567 (Junkers) (Courcelles – 1940/41 – augustus 44)
  • Frontreparaturbetrieb GL 3759 (Triebwerk) (Courcelles – 1940/41 – augustus 44)
  • II. (Tel.Bau)/Ln.-Rgt. 13 (Courcelles, juni-juli 44)
  • Nachschubleitstelle d.Lw. West (1941 augustus 44)
  • Ldssch.Zug d.Lw. 181/VI (juni - september 42)

De regio werd in september 44 bevrijd en het vliegveld kreeg de codenaam A-87. Amerikaanse verkenningseenheden verbleven hier van september 44 tot in maart 1945. De voornaamste was de

  • 67 TRG                        P-38F-5/P-51F-6.

Na de oorlog openden SABCA en SONACA hier hun fabrieken, en Brussels South is een belangrijke luchthaven voor passagiersvervoer, in het bijzonder sinds de komst van Ryanair.

Locatie
rue Santos Dumont
Gosselies
be
Type Locatie: 
Vliegveld
Bronnen: 
Franks Norman e.a.: The Jasta Pilots, Grub Street, London, 1997
Celis Peter; Runways to Victory, Marhav 2003