Van dit Amerikaanse transporttoestel (klassiek/militair) werden er meer dan 11.000 exemplaren geproduceerd. De Dakota deed kort na de Tweede Wereldoorlog zijn intrede in de Luchtmacht en de vloot groeide tot 41 toestellen. Geleidelijk werden ze afgebouwd en bleven er slechts enkele exemplaren over om verbindingen op korte afstand te verzekeren, als lestoestel of vliegend calibratieplatform. De twee laatste C-47’s werden uit dienst genomen in januari 1976.
In het Belgisch civiel luchtvaartregister ingeschreven:
OO-APB
OO-APB
OO-APC
OO-AUH
OO-AUI
OO-AUL
OO-AUL
OO-AUM
OO-AUN
OO-AUO
OO-AUP
OO-AUQ
OO-AUR
OO-AUS
OO-AUV
OO-AUW
OO-AUX
OO-AUY
OO-AUZ
OO-AVG
OO-AWF
OO- AWG
OO-AWH
OO-AWJ
OO-AWK
OO-AWL
OO-AWM
OO-AWN
OO-AWN
OO-AWZ
OO-AWZ
OO-CBA C53-(C-49K)
OO-CBB
OO-CBB (C-49K)
OO- CBC (C-49J)
OO-CBK.
OO-CBN
OO-CBT
OO-CBU
OO-CBW
OO-CBX
OO-CBY
OO-DVG
OO-GVG
OO-KVG
OO-SBA
OO-SBB
OO-SBC
OO-SBD
OO-SBE
OO-SBF
OO-SBG
OO-SBH
OO-SBI
OO-SBK
OO-SMA
OO-SMB
OO-SMC
OO-SMD
OO-SNC
OO-TBA
OO-UBJ
OO-UBT
OO-VDF
OO-CBL
41 toestellen in militaire dienst van juli 1946 tot juli 1976
K1
K2
K3
K4
K5
K6
K7
K8
K9
K10
K11
K12
K13
K14
K15
K16
K17
K18
K19
K20
K21
K22
K23
K24
K25
K26
K27
K28
K29
K30
K31
K32
K33
K34
K35
K36
K37
K38
K39
K40
K41