De vlucht Brussel-Congo van de bemanning Vanderlinden/Fabry

Met het zicht op het op punt stellen van een reguliere luchtlijn Brussel-Leopoldstad ondernam de bemanning Vanderlinden/Fabry een vlucht met de speciaal verbouwde Breguet 19 OO-AKP. Op 7 december 1930 startten ze vanop Evere voor een route die een heel eind westelijker lag dan diegene die hun voorgangers, de bemanningen Thieffry/Roger (1925) en Medaets/Coppens/Verhaegen (1926) uitgestippeld hadden - zij hadden immers via Kaïro de Nijl gevolgd.

Vanderlinden/Fabry zou ditmaal een deel van de route volgen die Imperial Airways gepland had richting Kaapstad.

De reis ging via Alicante (Spanje), waarna de Middellandse Zee overgestoken werd. Vanuit het Algerijnse Oran werden in de Sahara tussenstops gehouden te Colomb-Béchar, Reggane, Tannezrouft en Gao (Mali). Vervolgens ging het via Niamey (Niger), Fort Lamy (Tsjaad), en Bangui (vandaag Centraal-Afrikaanse Republiek). Vandaar volgde de Breguet de Congostroom tot in Leopoldstad, waar ze op 15 december landden. De reis had acht dagen en negen uur geduurd.

Datum: 
07/12/1930
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Personalia: 
Vanderlinden
Fabry
Locatie


Type Locatie: 
Incident