Breguet 19 met Franse oorlogsheld Happe te Aywaille

Op 20 oktober 1930 stortte bij Aywaille met luid gekraak een Frans legertoestel neer. In het wrak vond men twee lichamen: dat van de lieutenant colonel Maurice Happe (°1882) en de mécanicien Roger Huet.

De piloot was één van de Franse oorlogshelden van de voorbije oorlog. Koppig, anti-klerikaal, met hoekige baard en met een gestalte van twee meter leidde hij een bombardemensteenheid die met grote Farman-toestellen vanaf 1915 diep achter de Duitse linies luchtschiphangars, oorlogsfabrieken en spoorwegknooppunten aanviel, soms diep in het Zwarte Woud en tot aan de Bodensee.

Van zijn mannen eiste hij het uiterste: dagelijks moesten ze oefenen en tijdens de missies mochten ze zich niet van de wijs laten brengen van onderscheppingsjagers. Hij ontwikkelde technieken die standaard zouden worden in de oorlogsvoering: zo vloog hij het doelwit in een gesloten V-formatie aan. De leider vloog vooraan - de wielen van zijn toestel waren rood geschilderd.  Capitaine Happe kreeg in de Franse pers de bijnaam "Le Corsaire Rouge" (de Rode Kaper). De Duitsers noemden hem "Der rote Teufel" en het feit dat ze 25 000 Mark op zijn hoofd zetten, deed zijn legende enkel groeien. Zelf deed Happe er nog een schep bovenop door via de pers zijn tegenstanders uit te dagen : "Jullie moeten mikken op het toestel met de rode wielen, dat is het mijne." Uiteindelijk liep het fout door een tragische vergissing - hij bombardeerde verkeerdelijk Porrentruy, in het neutrale Zwitserland. Happe moest zijn bevelhebberschap opgeven en werd inspecteur van de vliegscholen. Voor het einde van de oorlog werd hij nog ingezet bij de infanterie aan het Italiaanse front.

Na de oorlog kreeg lieutenant-colonel Happe, Commandeur de la Légion d'Honneur,  uiteindelijk het bevel over het 12ième Régiment d'Aviation, met als thuisbasis Reims. Het was van hieruit dat hij die 20ste oktober 1930 koers zette richting Metz met een Breguet 19. Door het wolkendek raakte Happe echter hopeloos gedesoriënteerd - hij vloog zo'n 150 kilometer uit koers en stortte uiteindelijk neer bij Aywaile.

In de luchtvaartliteratuur krijgt Happe een belangrijke rol toebedeeld: die van pionier van de strategische bombardementen - het bestoken van doelwitten met als oogpunt het verloop van de oorlogsgebeurtenissen op lange termijn te beïnvloeden.

Op de plaats van de crash staat een monument. Zijn graf is te vinden in zijn geboorteplaats Saint-Germain-en-Laye.

Datum: 
20/10/1930
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Personalia: 
Happe Maurice
Locatie
Awan-Fond de la Ville
Aywaille
be
Type Locatie: 
Incident
Patrimonium
Bronnen: 
L'Illustration, 1 november 1930
Marck Bernard: Dictionnaire universel de l'Aviation, Parijs, 2005