B-17 te Lokeren

Op vrijdag 5 november, om 13u.59, ontplofte een Vliegend Fort op de Lokerse begraafplaats aan de Brugstraat. Die laatste momenten werden ook in de Zeelse wijk Durmen angstvallig gevolgd. Het toestel verloor hoogte en men hoorde duidelijk dat de motoren onregelmatig draaiden.  Brandend draaide de bommenwerper naar links en verdween over de Durmense meersen in de richting van Lokeren. Ter hoogte van de Durme meenden sommigen "iets" te zien vallen. Een doffe slag in de verte betekende het einde van de B-17. Waasmunsternaar Victor Van Hese zag tot zijn verbijstering het vliegtuig in de verte neerstorten waarna een grote stof- en rookwolk opsteeg boven de daken van de huizen.

Intussen had de commandant van het vliegtuig, de 26-jarige Lt William Bramwell, boven Zele-Waasmunster het het bevel gegeven het vliegtuig te verlaten. Kort daarna dreven zeven valschermen naar de aarde.  

Een drietal valschermen verdween achter de bomen over het Durmebroek en kwam neer in Waasmunster in de buurt van de wijk Ruiter. Het waren de 25-jarige buikkoepelschutter S/Sgt Joseph Sage, de 22-jarige navigator Lt Leland Smith en de 25-jarige bommenrichter Lt John Maiorca. Slechts deze laatste wist uit de handen van de bezetter te blijven. Hij kreeg eten, drinken, medische verzorgen én een burgerpak bij de familie Van den Bergen. Diezelfde nacht vertrok hij richting Gent.

Ook de boordmeccano, de 20-jarige T/Sgt H.C. Johnson zou nog op grondgebied van Waasmunster terechtgekomen zijn, terwijl de linkerflakschutter, S/Sgt Leslie Meader in de richting van Overmere afdreef.

Ten zuiden van de Durme, op Zeels grondgebied, landden tenslotte de twee overige overlevenden. Het waren de piloot, Lt Bramwel, en zijn rechterflankschutter S/Sgt George Watt.

De bevelvoerder werd gevonden in het Goeënde, rechts van de spoorweg naar Lokeren. De witte parachute bleef in de telefoondraden hangen, terwijl William Bramwell onbeweeglijk bleef liggen tussen de rapen op de akker tegenover het hof van Omer Van Doorselaere.

Enkele omwonenden traden aarzelend dichterbij. Een van hen vroeg hem of hij Engels sprak, waarop de piloot met een pijnlijke grimas "Yes" prevelde. Hij was zwaar gewond aan zijn been en linkerzijde - kwetsuren die hij opliep toen een Duitse 20mm granaat in de cockpitsectie van de B-17 ontplofte - en hij betastte voortdurend zijn ribben. Kort daarna arriveerde een Duitse legerauto, en William Bramwell ging een jarenlange krijgsgevangschap tegemoet. In februari 1945 werd hij bij een gevangenenruil uitgewisseld. Hij zou nooit meer een vliegtuig besturen. 

Al die commotie in het Goeënde trok mogelijks de Duitse aandacht weg van wat er aan de hoeve in de Donkerputstraat 60 gebeurde. De landbouwersknecht Frans van der Vloedt zag tot zijn verbijstering een 'parachutist' laag over de kale boomtoppen op hem afkomen. Nog voor hij zich kon bukken, lag de vliegenier enkele meters verder. Hij kroop recht, terwijl zijn witte parachutekoepel inzeeg. Het duurde niet lang of de omwonenden van de wijk Durmen stonden rond de Amerikaan, die zich naar de boerderij van Aloïs Van den Bossche begaf. Eén van de belangstellenden was een agent, Leon Famay. De man wist niet goed wat te doen. Iedereen was zo met het lot van de vliegenier begaan, en drong aan 'om hem te laten lopen, dat Leon het niet aandurfde de man te arresteren. Na wat geaarzel rolde hij de parachute bij elkaar. Deze zou hij later te Zele bij de Duitser afgeven, die hem een flinke uitbrander gaven en vertelden dat hij niet het valscherm, maar de vliegenier moest inleveren !

Maar intussen was George Watt met de hulp van Rayumond Inghels, Albert Van Eetvelde en Ward Lauwaert via Sint-Anna naar Hamme gevlucht. Raymond Inghels nam hem de volgende dag mee met de tram naar Antwerpen.

George Watt was op dat moment reeds een veteraan van een andere oorlog. In de jaren dertig vocht hij in de "Abraham Lincoln Brigade" tegen het Francistisch regime tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Zijn overtuigde antifascistische houding, alsook het feit dat hij jood was, zetten hem ertoe aan dienst te nemen in de Amerikaanse strijdkrachten. Zijn luchtmachtcarrière eindigde vroegtijdig in de Donkerputstraat te Durmen-Zele. Hij 'vierde' die dag zijn dertigste verjaardag...

Datum: 
05/11/1943
Locatie
Brugstraat
Lokeren
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis: '40-'45 boven Schelde, Dender en Durme, De Krijger, Erpe, 1996